انگلیس در پی استقرار «نیروهای جدید» در جزایر مالویناس است

تصویر آرشیوی از سربازان انگلیسی

بر اساس یک گزارش، همزمان با تشدید وضعیت آماده باش در جزایر مالویناس، انگلیس درصدد اعزام 300 نیروی جدید به این منطقه است.

به گزارش روزنامه انگلیسی «ساندی اکسپرس»، این سربازان بخشی از بیش از هزار نیرویی هستند که برای انجام وظیفه به این منطقه اعزام می‌شوند.

این سربازان که از نفرات یگان توپخانه انگلیس و سه تیپ تکاور تفنگداران نیروی دریایی این کشور هستند در پنج گروه 150 تا 300 نفره به این جزایر اعزام می‌شوند. این نیروها در هر مرتبه اعزام به این منطقه به مدت سه تا شش هفته در آنجا حضور دارند.

یک منبع ارشد نظامی گفت: «هدف اینست که تا ماه نوامبر بیش از هزار نیرو از پنج یگان مختلف نظامی به این جزایر اعزام شوند اما روند استقرار آنان در قالب گروه‌های 150 تا 300 نفره و برای دوره‌های کوتاه مدت خواهد بود.»

بنا بر این گزارش، مقامات نظامی انگلیس درصدد برگزاری مانورهای تقویت آمادگی در اقیانوس اطلس جنوبی هستند.

به گفته مقامات ارشد امنیتی، این مانورها بدون جلب توجه عمومی انجام خواهد شد و هدف از انجام آنها حصول اطمینان درباره تامین امنیت پایگاه‌های انگلیس در خارج از کشور است.

در حال حاضر، حدود هزار و 200 سرباز انگلیسی، چهار جنگنده تایفون و یک خودروی موشک‌انداز در جزایر مورد مناقشه مستقر شده‌اند.

اختلاف انگلیس و آرژانتین بر سر جزایر مالویناس

جزایر مالویناس در حدود 500 کیلومتری شرق ساحل آرژانتین در اقیانوس اطلس جنوبی واقع است. انگلیس و آرژانتین در رابطه با حق حاکمیت بر این جزایر با یکدیگر دچار اختلاف هستند.

این تنش‌ها اخیرا افزایش یافته و دلیل آن مذاکراه آرژانتین با روسیه برای اجاره 12 جت مافوق صوت سوخو سو-24 است که قابلیت عملیات در کلیه شرایط آب و هوایی را دارند.

این جزایر از سال 1833 میلادی که انگلیس حاکمیت استعماری خود را در آنجا بر پا کرد به عنوان بخشی از اراضی برون مرزی انگلیس اعلام شد. آرژانتین و انگلیس در سال 1982 به مدت 74 روز بر سر این جزایر با یکدیگر جنگیدند که در انتهای آن طرف انگلیسی مدعی پیروزی در جنگ شد.

بوئنوس آیرس می‌گوید انگلیس به زور حق حاکمیت این جزایر را از آرژانتین سلب کرده و از آن زمان این اراضی را اشغال کرده است.

سازمان ملل  تاکنون با صدور قطعنامه‌های متعدد خواستار مذاکرات منصفانه درباره مساله مالویناس شده که امسال پنجاهمین سالگرد صدور اولین قطعنامه از این سری قطعنامه‌ها است.

با این حال، انگلیس همواره با نادیده گرفتن این قطعنامه‌ها حاضر به مذاکره نشده است.

م ص/م ع


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku