هشدار نتانیاهو به وزرایش در آستانۀ ورود ترامپ

حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در اسرائیل (یکم خرداد 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

در شرایطی که شماری از وزرای اسرائیلی از قرارداد تسلیحاتی هنگفت واشنگتن و ریاض نگران شده‌اند، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، به اراضی اشغالی تنش‌هایی را به همراه داشته است.

بنا بر گزارش‌ها، برخی از وزیران اسرائیلی تصمیم گرفته بودند در مراسم استقبال از ترامپ که روز دوشنبه وارد تل‌آویو شد، شرکت نکنند. این تصمیم خشم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، را واداشت تا به وزرای کابینه تذکر دهد.

روزنامۀ اسرائیلی هاآرتص گزارش داد نتانیاهو بعد از اینکه متوجه شد بیشتر وزیران قصد شرکت در مراسم استقبال از ترامپ را در فرودگاه بن‌گوریون ندارد، عصبانی شد.

نخست‌وزیر اسرائیل در شروع جلسۀ کابینه گفت: «من دربارۀ راه‌های تقویت روابط مهم و استوارمان با ایالات متحده با ترامپ گفتگو خواهم کرد.»

وی افزود: «ما روابط امنیتی خود را بهبود خواهیم بخشید. ما همچنین درباره پیشبرد صلح گفتگو خواهیم کرد.»

در همین حال، روزنامه امریکایی نیویورک تایمز گزارش داد مشاجره در کابینۀ ائتلافی نتانیاهو شیرینی سفر ترامپ را تلخ کرده است.

ترامپ که قرار است در این سفر از بخش موسوم به «دیوار غربی» در شهر قدیم قدس دیدن کند، نخستین رئیس‌جمهور امریکاست که از این مکان بازدید می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (تصویر آرشیوی)

این اقدام به‌شدت جنجال‌برانگیز است زیرا این مکان کانون تشنج میان فلسطینیان و شهرک‌نشینان افراطی بوده و بازدید ترامپ از این مکان شاید به عنوان جانبداری رئیس‌جمهور امریکا از یک جناح دیده شود.

مقام‌های امریکایی می‌گویند نتانیاهو ترامپ و خانواده‌اش را در هنگام بازدید از دیوار غربی همراهی نخواهد کرد.

فلسطینیان معتقدند تل‌آویو به دنبال تغییر بافت جمعیتی قدس و یهودی‌نشین کردن این شهر است. مردم فلسطین این شهر را پایتخت کشور آیندۀ خود می‌دانند.

با وجود این، در بحبوحۀ افزایش شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی، امید فلسطینی‌ها برای تشکیل کشوری مستقل کم‌رنگ‌تر شده است.

گسترش این شهرک‌سازی‌ها یکی از موانع اصلی بر سر دست یافتن به صلح بین اسرائیل و فلسطین است.

آخرین دور مذاکرات در آوریل 2014 دچار شکست شد و یکی از دلایل ضشکست این مذاکرات شهرک‌های اسرائیلی عنوان شد.

رئیس‌جمهور امریکا همچنین قرار است روز سه‌شنبه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در کرانۀ باختری دیدار و گفتگو کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku