پیام تبریک سران کشورها به روحانی و استقبال از گسترش مناسبات با تهران

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران

مدت کوتاهی پس از اعلام نتایج قطعی دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، سران برخی کشورها از جمله روسیه، انگلیس، چین، سوریه و عراق و همچنین اتحادیۀ اروپا ضمن تبریک به حسن روحانی، پیروز انتخابات، بر ضرورت تعمیق مناسبات با تهران تأکید کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در پیام تبریکش به همتای ایرانی خود نوشت مسکو آمادۀ ادامۀ همکاری با تهران در جهت گسترش روابط دوجانبه است.

پوتین همچنین ابراز اطمینان کرد که مسکو و تهران همچنان به «حفظ ثبات و امنیت در خاورمیانه و جهان» و همچنین اجرای توافقات دوجانبه پایبند خواهند بود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، نیز با تبریک به روحانی تأکید کرد این اتحادیه ضمن پایبندی به توافق هسته‌ای با تهران همچنان در جهت اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تلاش خواهد کرد.

خانم موگرینی در پیامی توییتری با اشاره به اینکه ایرانیان مشتاقانه در حیات سیاسی کشورشان مشارکت کردند، گفت: «اتحادیۀ اروپا آماده ادامه همکاری برای اجرای کامل برجام، تعامل دوجانبه، صلح منطقه‌ای و برآوردن انتظارات همه مردم ایران است.»

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز ضمن تبریک انتخاب مجدد روحانی به ریاست‌جمهوری ایران گفت در جریان دور اول ریاست‌جمهوری وی پیشرفت‌هایی در روابط دو کشور حاصل شد.

جانسون همچنین ابراز امیدواری کرد در دور دوم ریاست‌جمهوری روحانی گفتگو بین تهران و لندن ادامه یابد.

جوانان تهرانی که رأی داده‌اند. 29 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری مهر)

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، هم در پیامی نوشت ایران طی 4 سال گذشته دستاوردهای اجتماعی و اقتصادی جدیدی به دست آورده است و دو کشور به لطف تلاش‌های مشترک روابط خوبی داشته‌اند.

آقای شی با اشاره به سفر رسمی خود به تهران در اواخر سال 1394 و مذاکراتش با روحانی افزود پکن و تهران طی سال‌های اخیر همکاری جامع استراتژیک داشته‌اند.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، نیز به روحانی به خاطر «اعتماد مردم ایران به‌منظور اعتلای جایگاه ایران در منطقه و جهان» تبریک گفت.

آقای اسد در این پیام با اشاره به دموکراسی و مسئولیت‌پذیری که بر انتخابات ایران حاکم بود، این واقعه را الگویی برای جهانیان خواند و برای روحانی و مردم ایران آرزوی پیروزی و عزت روزافزون کرد.

رئیس‌جمهور سوریه همچنین بر ادامۀ همکاری با جمهوری اسلامی ایران در راستای برقراری امنیت و ثبات در سوریه، کل منطقه و جهان تأکید کرد.

فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق، هم در پیام تبریکش به روحانی برای وی آرزوی موفقیت روزافزون و برای مردم ایران نیز آرزوی پیشرفت بیشتر کرد.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، هم در پیام تبریکش نوشت دو کشور با تکیه بر اشتراکات فرهنگی و تاریخی، مناسبات و همکاری‌های سودمندی در عرصه‌های مختلف دارند. وی خواستار ارتقا روابط در جهت منافع هر دو ملت شد و افزود تاجیکستان آماده است برای افزایش این مناسبات بر اساس اصول روابط بین‌الملل، حسن تفاهم، حقوق برابر و اعتماد متقابل تلاش کند.

شیخ صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت، نیز در پیامی پیروزی حسن روحانی را تبریک گفته است.

 خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در پیامی توییتری به حسن روحانی، این پیروزی را فرصت دیگری برای ایران دانسته و نوشته لازم است اقدامات بیشتری برای ثبات در منطقه انجام شود.

سید حسن نصرالله، دبیر کل مقاومت حزب‌الله لبنان، پیروزی مجدد روحانی را در انتخابات به وی تبریک گفت. وی از خداوند خواست تا ایشان را برای تحقق بخشیدن به اهداف و آرزوی مردم ایران یاری کند. نصرالله ضمن تقدیر از مشارکت گستردۀ مردم در انتخابات، گفت: «این مشارکت بار دیگر عظمت مردم و نظام اسلامی را به جهانیان ثابت کرد. مشارکت مردم ایران حاکی از آزادی و هشیاری آنان است؛ در حالی که نظام های دیکتاتوری بر ملل همجوارشان حکومت می‌کنند.»

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، نیز انتخاب مجدد حسن روحانی را به عنوان رئیس جمهور ایران تبریک گفت.

محمد نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، پیام تبریکی برای روحانی ارسال کرد. در این پیام آمده است: «مردم ایران دکتر حسن روحانی را برگزیدند تا با مدیریت هوشمندانه و متفکرانه‌اش، بار دیگر سکان دستگاه اجرایی این کشور را به‌دست گیرد.»

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور آلمان، نیز در پیامی به روحانی تبریک گفت. در این پیام آمده است: «از زمان توافق تاریخی وین، فرصت‌های جدیدی برای توسعه روابط دوستانه بین ملت‌هایمان ایجاد شده است. به این امید که دورۀ دوم ریاست‌جمهوری جنابعالی فرصتی برای ادامۀ تعمیق روابط باشد.» رئیس‌جمهور آلمان افزود: «همچنین امیدوارم کشور شما در حل‌وفصل صلح‌آمیز درگیری‌های منطقه‌ای، نقشی سازنده و پرمسئولیت ایفا نماید.»

زیگمار گابریل، وزیر خارجۀ آلمان، در یک پیام توییتری به روحانی تبریک گفت. وی در این پیام نوشت: «این انتخابات نشان‌دهنده حمایت گستردۀ مردم ایران برای گشایش اقتصادی و سیاسی است.» وی افزود: «ما خواهان ادامۀ همکاری‌های تقویت شده، از جمله در بخش‌های اقتصاد، علم و فرهنگ هستیم.»

نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان، با ارسال پیامی ضمن تبریک انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران٬ گفت: «امیدوارم حضور روحانی همچون گذشته باعث گستردگی روابط دو کشور ایران و قزاقستان شود.»

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در بیانیه‌ای انتخاب حسن روحانی را به عنوان رئیس‌جمهور ایران تبریک گفت. ماکرون در این بیانیه که از سوی دفتر وی منتشر شد، گفت این پیروزی امیدواری به اجرای توافق هسته‌ای را از سوی دولت ایران تقویت کرد. وی تأکید کرد فرانسه خواهان تقویت روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی با ایران است. رئیس‌جمهور فرانسه با تأکید بر نیاز به راه‌حل‌های دیپلماتیک برای حل مشکلات موجود در خاورمیانه، از ایران خواست این رویکرد را در پیش بگیرد.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، انتخاب مجدد روحانی را به عنوان رئیس‌جمهور ایران تبریک گفت.

انتخابات دوازدهمین دورۀ ریاست‌جمهوری ایران جمعه 29 اردیبهشت برگزار شد.

به گفتۀ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، شمار آرای مأخوذه حدود  41 میلیون و 220 هزار رأی بوده و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، توانست با کسب حدود 23 میلیون و 600 هزار رأی (57 درصد آرا) بار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم انتخاب شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تیوی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku