News   /   سرخط   /   آسيا

تأکید چین بر تقویت همکاری دوجانبه با ترکیه در مبارزه با تروریسم

تصویری از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (سمت چپ) و شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در پکن (ماه می 2017، عکس از خبرگزاری فرانسه)

چین بر تمایل خود برای گسترش همکاری دوجانبه با ترکیه در مقابله با تروریسم تأکید کرد.

رئیس‌جمهور چین از همتای ترکیه‌ای خود خواسته است همکاری‌ دوجانبۀ ضد تروریستی میان دو کشور گسترش یابد.

شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین روز شنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت دو کشور باید همکاری درزمینهٔ مقابله با تروریسم را گسترش دهند.

این در حالی است که امکان بازگشت تهدیدآمیز اویغورهای ترک‌زبانی که از منطقۀ شین‌جیانگ (ترکستان شرقی/اویغورستان) در غرب چین به ستیزه‌جویان در خاورمیانه پیوسته‌اند، بیم و نگرانی پکن را برانگیخته است.

رئیس‌جمهور چین همچنین گفته است: «چین و ترکیه باید به‌منظور تقویت و توسعۀ روابط، به نگرانی‌های اصلی یکدیگر توجه کنند  و همکاری امنیتی و ضد تروریستی دوجانبه را افزایش دهند.»

شماری از اویغورهایِ ترک‌زبان، به علت اشتراکات قومی و فرهنگی،  با فرار از چین به ترکیه رفته‌اند، درحالی‌که پکن نیز اعلام کرده است برخی از اویغورها از طریق ترکیه به عراق و سوریه رفته‌اند و در حال جنگیدن هستند.

تصویری از تروریست‌های منتسب به داعش در سوریه

رئیس‌جمهور چین در دیدار خود با اردوغان که در حاشیۀ نشست بین‌المللی جاده ابریشم جدید صورت گرفت تأکید کرد: «توسعۀ همکاری راهبردی به نفع دو کشور خواهد بود.»

وی یک «خاورمیانۀ درحال توسعه، باثبات و آرام» را از اهداف مشترک جامعۀ بین‌الملل دانست و افزود: «چین قصد دارد روابط و تماس با همۀ طرف‌های مربوطه را افزایش دهد و به خاورمیانه در دستیابیِ هرچه سریع‌تر به صلح و ثبات کمک کند.»

گروه‌های حقوق بشر می‌گویند شمار زیادی از اویغورها به خاطر سرکوب شدید چین به ترکیه فرار کرده‌اند، درحالی‌که پکن این اتهامات را رد کرده است.

سفیر سوریه در چین هفتۀ گذشته با اشاره به حضور پنج هزار نفر از اویغورهای منطقه شین‌جیانگ چین در گروه‌های تروریستی مختلف در خاک سوریه تأکید کرد پکن باید نسبت به این مسئله به‌شدت نگران باشد.

سفیر سوریه در پکن همچنین در اظهارات خود از همکاری سوریه و چین برای مقابله با این تهدید خبر داده و گفته است چینی‌ها بر ماهیت اصلی و واقعی دکترین گروه‌های تروریستی افراطی واقف‌اند و ما در حال تبادل اطلاعات برای مقابله با این تهدید هستیم.

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز در ماه مارس در مصاحبه با تلویزیون فونیکس از همکاری سوریه و سرویس‌های اطلاعاتی چین برای مقابله با شبه‌نظامیان اویغور استقبال کرد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku