News   /   سرخط   /   خاورميانه   /   تلگرام

بزرگ‌ترین اتحادیۀ تجاری نروژ اسرائیل را تحریم کرد

نروژی‌ها با حمل پرچم فلسطین و پرچم نوشته‌ای خواستار تحریم اسرائیل و لغو فروش سلاح به این رژیم شدند.

بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین اتحادیۀ تجاری نروژ با افزایش اعتراض‌ها علیه ظلم رژیم تل‌آویو علیه فلسطینیان، تحریم اسرائیل را تصویب کرده است.

کنفدراسیون اتحادیه‌های تجاری نروژ روز جمعه با 197 رأی موافق در برابر 117 رأی مخالف با تحریم اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی اسرائیل موافقت کرد.

جنبش انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم (بی‌دی‌اس) که از حقوق فلسطینیان حمایت می‌کند، از این تصمیم کنفدراسیون اتحادیه‌های تجاری نروژ استقبال و آن را ابرازی ضروری برای حفظ حقوق اساسی فلسطینیان عنوان کرد.

کمیته ملی جنبش انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کنفدراسیون اتحادیه‌های تجاری نروژ با رعایت درخواست جنبش انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم به بزرگ‌ترین فدراسیون اتحادیه‌های تجاری جهان ملحق شد ... در اعمال فشار به شرکت‌ها و نهادهایی که موجبات چندین دهه اشغال گری، استعمار شهرک‌نشینان و نژادپرستی را فراهم آورده‌اند.»

این بیانیه همچنین ابراز امیدواری کرد که همکاری نزدیکی با کنفدراسیون اتحادیه‌های تجاری نروژ در جهت ترجمان سیاست جدید به «اقدامات مؤثر در سطوح دانشگاهی، فرهنگی و اقتصادی به‌منظور تأیید حقوق بشر و قوانین بین‌المللی» صورت گیرد.

این بیانیه همچنین از کنفدراسیون اتحادیه‌های تجاری نروژ خواست تا با اعمال فشار بر دولت این کشور، روابط نظامی نروژ و اسرائیل را قطع کند و عدم سرمایه‌گذاری را در همۀ شرکت‌هایی که در اشغالگری و فعالیت‌های شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی فعالیت دارند، در پیش گیرد.

بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین اتحادیۀ تجاری نروژ به جمع تحریم کنندگان رژیم اسرائیل پیوست. (تصویر آرشیوی)

این در حالی است که بورگه برنده، وزیر امور خارجۀ نروژ، از این تصمیم انتقاد کرد و در صفحۀ توییتر خود نوشت: «دولت به شدت مخالف تصمیم اتحادیه‌های کارگری نروژ است ... ما نیازمند همکاری و گفتگوی بیشتر و نه تحریم هستیم.»

رافائل شوتز، سفیر رژیم اسرائیل در اسلو، نیز این تحریم را اقدامی «غیراخلاقی» عنوان و این اقدام را «به شدیدترین شکل محکوم کرد».

جنبش انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل در سال 2005 و با حمایت بیش از 170 سازمان فلسطینی تشکیل شد؛ هدف این جنبش اعمال «تحریم‌های مختلف علیه اسرائیل تا زمان پایبندی این رژیم به تعهدات خود در قبال قوانین بین‌المللی» است.

این کمپین از نهادها و مؤسسات مختلف خواسته است «تا زمانی که اسرائیل به تعهدات خود بر مبنای قوانین بین‌الملل عمل نکرده است، این رژیم را به روش‌های مختلف تحریم کنند.»

این جنبش درصدد است به اشغالگری اسرائیل و غصب زمین‌های فلسطینی پایان دهد و رژیم تل‌آویو را به پذیرش حق بازگشت پناه‌جویان فلسطینی ملزم کند.

هزاران داوطلب از سراسر جهان، ازجمله شماری از اتحادیه‌های تجاری بین‌المللی و فلسطینی، سازمان‌های مردم ‌نهاد، جوامع و گروه‌های تجاری و دانشگاهی و همچنین چهره‌های فرهنگی برای کمک به تحقق این آرمان فلسطینی به بی‌دی‌اس پیوسته‌اند.

این جنبش همچنین از حمایت برخی کشورها همچون استرالیا، انگلیس، کانادا، دانمارک، ایسلند، رومانی، آفریقای جنوبی و ایالات متحدۀ امریکا برخوردار است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku