News   /   اروپا

«آلمان به نظامیان ترک مرتبط با کودتا پناهندگی اعطا می‌کند»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در حال سخنرانی در فستیوال جوانان در استانبول (14 خرداد 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

هم‌زمان با اقدامات ترکیه در پاک‌سازی‌های گسترده پس از کودتای نافرجام در این کشور، آلمان به برخی از نظامیان ترک و خانواده‌هایشان که در تأسیسات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، مستقر هستند، وضعیت پناهندگی اعطا کرده است.

به گزارش رسانه‌های محلی ازجمله «زوددویچه تسایتونگ» به نقل از  برخی منابع که دوشنبه منتشر شدند، دفتر فدرال آلمان در امور مهاجرت و پناه‌جویان پیشتر در آستانۀ اعلان نتایج همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه درخواست‌های پناهندگی این افراد را بررسی کرده است.

گفته می‌شود متقاضیان درخواست پناهندگی افسران ترک با پاسپورت‌های دیپلماتیک هستند که قبلاً در پایگاه‌های ناتو در آلمان اقامت داشته‌اند اما کمی بعد از سوی دولت ترکیه اخراج و یا فراخوانده شده‌اند.

بر اساس این گزارش به این متقاضیان پناهندگی پس از برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه که به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور  اختیارات گسترده‌ای می‌دهد، چراغ سبز داده شد.

به گزارش هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل»،در پی کودتای نافرجام در این کشور در 26 تیر 96، درمجموع حدود 40 افسر ارتش ترکیه  برای پناهندگی به آلمان درخواست داده‌اند. آنکارا متقاضیان درخواست پناهندگی را هواداران عواملی در ارتش می‌داند که برای سرنگونی دولت اردوغان تلاش کردند.

این کودتای نافرجام سرکوب گسترده علیه مخالفان را به همراه داشت و هزاران نفر ازجمله افسران ارتش، قضات و شخصیت‌های دانشگاه‌هایی بازداشت شدند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که فکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه در ماه ژانویه اعلام کرد: «ازآلمان انتظارداریم  هرگز این درخواست‌های پناهندگی را قبول نکند.»

بنا بر گزارش‌ها اعطای پناهندگی به اتباع ترکیه می تواند به روابط میان آنکارا و برلین که در پی برگزاری همه‌پرسی ماه آوریل تیره شده است، دامن بزند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در حال سخنرانی در فستیوال جوانان در استانبول (14 خرداد 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

اردوغان مقام‌های آلمانی را به داشتن عملکرد مشابه «نازی‌ها» و «فاشیست‌ها» متهم کرده است. این اتهامات پس‌ازآن مطرح شدند که مقام‌های آلمانی از برگزاری تظاهرات در حمایت از اصلاحات قانون اساسی در برخی از شهرهای این کشور از سوی برخی از وزیران ترک و ترک‌های مقیم آلمان جلوگیری کردند.

نوامبر گذشته، رئیس‌جمهور ترکیه به کشورهای عضو ناتو درباره پناهندگی به افسران مظنون به داشتن ارتباط با طراحان کودتای نافرجام در این کشور هشدار داد. این هشدار پس از سیل درخواست افسران ترکیه در ناتو برای پناهندگی در اروپا داده شد.

به گزارش روزنامه ملیت، اردوغان در آن زمان گفته بود: «چطور ممکن است یک تروریست، یک نظامی تروریست، سربازی که در طراحی کودتا دخالت داشته است، در ناتو استخدام شود؟»

به گزارش رسانه‌های محلی آلمان تاکنون از سوی شهروندان ترک که نگران‌اند به دلیل ارتباط با کودتای نافرجام در این کشور تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند،414 درخواست پناهندگی دریافت کرده است.

در ماه مارس، به چهار افسر ترک ناتو و یک کاردار نظامی پیشنهاد دریافت وضعیت پناهندگی در نروژ اعطا شد. این افراد نیز مانند سایر همکارانشان در آلمان تصمیم به بی‌اعتنایی برای بازگشت به کشورشان گرفته و فرم درخواست پناهندگی پر کردند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku