حمایت کامل سوریه از پیشنهاد روسیه برای ایجاد مناطق کاهش مناقشه

غیرنظامیان از روستاهای الفوعه و الکفریا تخلیه و به حومۀ شرقی حلب منتقل شدند. 1 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دمشق می‌گوید به‌طور کامل از پیشنهاد روسیه برای ایجاد مناطق کاهش مناقشه در سوریه به‌منظور تقویت آتش‌بس در این کشور عربی و تسهیل روند پیشبرد مذاکرات میان طرف‌های درگیر، حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، یک منبع آگاه در وزارت امور خارجۀ این کشور چهارشنبه‌شب گفت دمشق از پیشنهاد روسیه حمایت می‌کند و به‌طور کامل به توافق آتش‌بس سراسری که دسامبر 2016 با معارضان حاصل شد، پایبند است.

این منبع آگاه گفت این حمایت در راستای تعهد دولت سوریه برای حفاظت از جان غیرنظامیان، کمک به بازگشت آن‌ها به زندگی عالی و افزایش سطح استاندارد زندگی شهروندان این کشور که از جنگ داخلی رنج می‌برند، صورت می‌گیرد.

این گزارش تأکید دارد که ارتش سوریه مصمم است تا به مبارزه خود علیه داعش و جبهه فتح الشام و همچنین دیگر گروه‌های تکفیری تروریستی در سراسر این کشور ادامه دهد.

روسیه این پیشنهاد را روز چهارشنبه، در اولین روز از دور چهارم مذاکرات صلح میان دولت سوریه و گروه‌های معارض در آستانه، پایتخت قزاقستان، مطرح کرد.

بر اساس این پیشنهاد، 4 منطقه در نقاطی که بیشترین تنش و درگیری میان دولت سوریه و گروه‌های معارض در جریان است، به‌عنوان مناطق کاهش درگیری مشخص خواهد شد.

زنان و کودکان در میان غیرنظامیان تخلیه شده از روستاهای الفوعه و الکفریا؛ 1 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

همچنین خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از منابع نزدیک به معارضان سوری گزارش داد این مناطق کاهش مناقشه در استان‌های ادلب و حمص و همچنین غوطه شرقی در نزدیکی دمشق ایجاد خواهد شد.

گزارش‌های منتشره حاکی است طرفین در حال بررسی جزئیات این پیشنهاد هستند و این سند تا پنج‌شنبه‌شب برای امضای طرفین نهایی خواهد شد.

مذاکرات آستانه از ماه ژانویه با میانجیگری ایران، روسیه و ترکیه به‌عنوان تضمین‌کنندگان برقراری آتش‌بس در سوریه برگزار شده است. تهران و مسکو از متحدان دولت دمشق و آنکارا از حامیان گروه‌های معارض به شمار می‌آیند.

الکساندر لاورنتیف، نمایندۀ ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه، در توصیف روز اول مذاکرات آستانه گفت پیشنهاد مسکو به تفکیک تروریست‌های داعش و جبهه فتح الشام از معارضان مسلح کمک می‌کند.

همچنین ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه، از ایجاد مناطق کاهش مناقشه در سوریه حمایت کردند.

چهارمین دور مذاکرات آستانه روز چهارشنبه آغاز شد؛ اگرچه هیئت معارضان موسوم به ائتلاف ملی سوریه، اندکی پس از این نشست، مذاکرات را تعلیق کرد و خواستار پایان حملات هوایی ارتش روسیه به مواضع خود شدند.

در همین حال استافان د میستورا، نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور سوریه، از معارضان خواست تا پای میز مذاکره بازگردند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku