News   /   آمريکا   /   تلگرام

استقرار جنگنده‌های F-35 امریکا در 200 مایلی مرز روسیه

بررسی جنگنده F-35 آمریکا قبل از یک مأموریت آموزشی در پایگاه هوایی هیل در اوگدن، ایالت یوتا، 25 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نیروی هوایی امریکا در حال استقرار جنگنده‌های F-35 خود در استونی در 200 مایلی مرز روسیه است.

یک مقام رسمی امریکا که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با شبکۀ خبری سی‌اِن‌اِن گفت این جنگنده‌های رادار گریز از پایگاهی در انگلیس به استونی منتقل می‌شوند. این جت‌ها چندی پیش از پایگاه هوایی هیل در ایالت یوتای امریکا به انگلیس منتقل شده بودند.

به گفتۀ این مقام آمریکایی، قرار است خلبانان آمریکایی برای آشنایی با منطقه، چند پرواز به دیگر کشورهای عضو ناتو داشته باشند.

به گزارش رسانه استونیایی، این جنگنده‌های آمریکایی در پایگاه هوایی «آماری» استونی دستکم برای «چند هفته» باقی می‌مانند.

تصویری از جنگنده‌ اف 22 امریکا در کنار جنگنده میگ رومانی در پایگاهی نظامی در این کشور اروپای شرقی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نیروی هوایی امریکا جنگنده‌های F-35 خود را همچنین در رومانی، دیگر عضو ناتو مستقر کرده است.

استونی و رومانی ازجمله کشورهایی بودند که از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در پی همه‌پرسی 3 سال پیش ابراز نگرانی کرده بودند.

کشورهای عضو ناتو به‌ویژه امریکا نگران آن هستند که مسکو سناریوی کریمه را در مورد دیگر کشورهای اروپایی به اجرا بگذارد. آن‌ها به همین دلیل به بهانۀ مقابله با «تجاوز» روسیه، حضور نظامی خود را در اروپای شرقی تقویت کردند. این اقدام اعتراض روسیه را به دنبال داشته است.

امریکا و متحدان اروپایی آن مسکو را به بی‌ثبات کردن اوکراین متهم کرده‌اند، اما مسکو دست داشتن در بحران اوکراین را به‌شدت رد کرده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku