News   /   آمريکا

«حمایت روسیه از شرق اوکراین؛ مانعی در روابط واشنگتن - مسکو»

رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا، می‌گوید اقدامات روسیه در شرق اوکراین مانعی در روابط دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، و کرملین است.

به گفتۀ مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، تیلرسون که اخیراً به روسیه سفر کرده بود، این اظهارات را یکشنبه در تماس تلفنی با پترو پروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین، بیان کرد.

تونر گرفت: «تیلرسون امروز با پترو پروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین، تماس تلفنی گرفت تا دربارۀ سفر اخیرش به مسکو صحبت کند. وی گفت پیام او به سران روسیه این بوده که باوجودآنکه ایالات‌متحده علاقه‌مند به تقویت روابط با روسیه است، اما اقدامات روسیه در شرق اوکراین مانعی در روابط دوجانبه است.»

وی افزود رئیس‌جمهور اوکراین نیز در این تماس کشته شدن یکی از ناظران امریکایی سازمان امنیت و همکاری اروپا را در اثر انفجار مین در شرق اوکراین تسلیت گفت.

رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا (راست)، در کنار سرگئی لاوروف، همتای روسی خود، در یک نشست خبری در مسکو (عکس از خبرگزاری فرانسه)

تونر در ادامه بر پایبندی واشنگتن بر حفظ حاکمیت و یکپارچگی ارضی اوکراین تأکید کرد و افزود تحریم‌ها علیه روسیه تا زمانی که مسکو کنترل شبه‌جزیرۀ کریمه را به اوکراین بازگرداند و به تمام تعهدات خود در توافقنامۀ مینسک عمل کند، پابرجا خواهد ماند.

تونر افزود تیلرسون در این گفتگوی تلفنی بر اهمیت پیشرفت مداوم اوکراین در انجام اصلاحات و مبارزه با فساد تأکید کرد.

ترامپ که خواستار بهبود مناسبات کرملین و کاخ سفید شده، پیش از پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود که «تا جایی که من می‌دانم مردم کریمه ترجیح می‌دهند جزئی از روسیه باشند».

 تنش میان مسکو و غرب بعد از اعلام استقلال جمهوری کریمه از اوکراین و پیوستن آن به فدراسیون روسیه و بحران و ناآرامی در شرق اوکراین، شدت یافت.

شبه‌جزیرۀ کریمه طی یک همه‌پرسی در 17 مارس 2014 (26 اسفند 1392) از اوکراین جدا شد و با رأی موافق 96/8 درصد از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی رسماً به روسیه ملحق شد.

کی‌یف و متحدان آن نتایج همه‌پرسی را به رسمیت نشناختند و مسکو را به تنش‌زایی و افزایش بحران در شرق اوکراین متهم ‌کردند. این موضوع به اعمال تحریم و نمایش قدرت علیه روسیه منجر شد که واکنش متقابل مسکو را در پی داشت.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku