جمهوری آذربایجان حامی طرح امریکا برای گفتگو با اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (چپ) در دیدار با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در باکو، 23 آذر 1395

جمهوری آذربایجان می‌گوید از طرح امریکا برای گفتگو میان کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و رژیم صهیونیستی به‌طور کامل حمایت می‌کند.

الین سلیمان‌اف، سفیر جمهوری آذربایجان در امریکا، در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی جروزالم پست که روز شنبه منتشر شد، گفت باکو اهرم‌های زیادی برای پیشبرد به‌اصطلاح صلح خاورمیانه در اختیار ندارد، اما به‌عنوان متحد قوی تل‌آویو و به علت داشتن روابط دیپلماتیک گرم با کشورهای اسلامی، می‌تواند مفید واقع شود.

سلیمان‌اف تأکید کرد برگزاری نشست‌های منطقه‌ای با اسرائیل که امریکا برگزار کند، طرحی عالی است.

سفیر جمهوری آذربایجان در امریکا روابط اسرائیل با کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس را رو به رشد دانست و گفت دولت ترامپ خواستار نزدیکی بیشتر کشورهای منطقه با اسرائیل است و «من فکر می‌کنم که درست است و باید این‌گونه باشد».

سلیمان‌اف در مقایسۀ دولت ترامپ با دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا افزود دولت اوباما تا حدودی «ایدئولوژیک» بود و ترامپ عمل‌گراتر از اوباما است.

سفیر جمهوری آذربایجان در امریکا روابط واشنگتن و باکو را «راهبردی و متمرکز بر انرژی و مبارزه با تروریسم» دانست که با چالش‌هایی منطقه‌ای مواجه می‌شود.

الین سلیمان‌اف، سفیر جمهوری آذربایجان در امریکا

سلیمان‌اف روابط رژیم صهیونیستی با جمهوری آذربایجان را نیز «ریشه‌دار» توصیف کرد و افزود ادامۀ حیات، به درک درست از واقعیات موجود بستگی دارد.

مقامات باکو مدعی شده‌اند برگزاری نشست‌هایی میان اسرائیل و کشورهای عربی، برای منطقه مفید است و به‌احتمال‌زیاد روند صلح میان تل‌آویو و تشکیلات خودگردان فلسطین را تسریع می‌بخشد.

روابط باکو و تل‌آویو در چند سال اخیر گسترش یافته که بیشتر در حوزۀ همکاری در زمینه‌های فناوری اطلاعات و توسعۀ صنعت نفت و گاز بوده است.

روزنامۀ اسرائیلی هاآرتص، حدود دو ماه پیش فاش کرد نتانیاهو دیداری مخفیانه با برخی حکام عرب داشته و با آنان دربارۀ طرح صلح امریکا گفتگو کرده است.

هاآرتص به نقل از مقامات ارشد دولت اوباما نوشت این نشست با حضور عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر و سایر رهبران عرب به میزبانی شاه اردن برگزار شده است.

مصر و اردن تنها کشورهای عربی هستند که معاهدات رسمی صلح با اسرائیل امضا کرده‌اند.

کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل ندارند اما روابطی غیررسمی با تل‌آویو برقرار کرده‌اند.

نتانیاهو در دیداری با ترامپ گفته بود: «برای اولین بار، کشورهای عربی در منطقه، اسرائیل را دشمن تلقی نمی‌کنند، بلکه آن را یک متحد در نظر می‌گیرند.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku