News   /   اروپا   /   تلگرام

موگرینی: اعضای اتحادیۀ اروپا به دنبال انتقال سفارت‌ها به بیت‌المقدس نیستند

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا در اجلاس سران اتحادیۀ عرب در بحر المیتِ اردن، 9 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا می‌گوید کشورهای عضو این اتحادیه سفارتخانه‌های خود را از تل‌آویو به شهر بیت‌المقدس منتقل نمی‌کنند.

رژیم صهیونیستی در سال 1967 کرانۀ غربی رود اردن و همچنین شرق بیت‌المقدس را اشغال کرد؛ بااین‌حال، جامعۀ بین‌المللی هرگز شرق بیت‌المقدس را متعلق به اسرائیلی‌ها ندانسته است و آن را اشغال‌شده می‌داند.

فدریکا موگرینی، دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیۀ عرب، در لوکزامبورگ با اشاره به مناقشات اسرائیل و فلسطینیان گفت: «ما رویکرد یکسانی را دنبال می‌کنیم که شامل راه‌حل دو کشوری و مذاکرات بین طرفین به‌ویژه در چارچوب طرح صلح اعراب است که ازنظر ما مفیدترین بنیان برای پیشرفت در این رابطه است.»

این دیپلمات ارشد اتحادیۀ اروپا همچنین افزود برای تأکید بر «همکاری عالی» بین این اتحادیه و اتحادیۀ عرب در بیست و هشتمین نشست اتحادیۀ عرب در اردن شرکت کرده است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا قبل از اجلاس کمیسیون اروپا در بروکسل، 7 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ابوالغیط، دبیر کل اتحادیۀ عرب، نیز ضمن استقبال از گسترش همکاری‌ها با اتحادیۀ اروپا گفت در مورد قطعنامه‌ای که اخیراً در اجلاس سران اتحادیۀ عرب در اردن صادر شده با شورای امور خارجی اتحادیۀ اروپا گفتگو خواهد کرد.

سران اتحادیۀ عرب هفتۀ گذشته در بیست‌وهشتمین اجلاس سران این اتحادیه در بحرالمیت اردن به مسائل و مناقشات منطقه‌ای پرداختند. در این اجلاس 22 عضو اتحادیۀ عرب حمایت خود را از تشکیل کشور مستقل فلسطینی اعلام و از تداوم شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین انتقاد کردند.

عبدالله دوم، پادشاه اردن و میزبان این اجلاس، گفت ایجاد کشور فلسطین همچنان اساس هر راه‌حلی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین است.

اتحادیۀ عرب در بیانیۀ پایانی اجلاس سران، مخالفت خود را با هرگونه طرحی برای انتقال سفارتخانه‌ها از تل‌آویو به بیت‌المقدس اعلام و از این بابت ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه به برنامۀ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس اشاره شده است.

ترامپ پیش‌تر گفته بود بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت و سفارت امریکا را به این شهر منتقل خواهد کرد. این طرح مورد استقبال رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

در بیانیۀ پایانی اتحادیۀ عرب هشدار داده شده است که چنین اقدامی به وخامت بیشتر وضعیت در منطقۀ خاورمیانه منجر می‌شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku