آنکارا: عملیات نظامی دیگر ترکیه در سوریه منتفی نیست

تصویر آرشیوی از فکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه

وزارت دفاع ترکیه می‌گوید در صورتی که تهدیدها علیه آنکارا ادامه داشته باشد، امکان عملیات نظامی کشورش در سوریه منتفی نیست.

فکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه، روز جمعه (11 فروردین 1396)، تاکید کرد: «اعلام رسمی پایان عملیات نظامی کشورش در شمال سوریه موسوم به عملیات «سپر فرات»، به معنای پایان تهدیدها و بازگشت فوری نیروهای نظامی ترکیه از این کشور نیست.»

وی افزود: «اگر لازم باشد و تهدیدی علیه امنیت ترکیه صورت گیرد، ترکیه درنگ نخواهد کرد و برای رفع تهدید عملیات نظامی دیگری در خاک سوریه انجام خواهد داد.»

این در حالی است که «بن‌علی یلدریم»، نخست وزیر ترکیه، شامگاه چهارشنبه اعلام کرد عملیات سپر فرات پس از گذشت بیش از هفت ماه با موفقیت به پایان رسیده و هر گونه عملیات نظامی دیگر در خاک این کشور برای جلوگیری از هرگونه تهدید علیه امنیت ترکیه و یا مقابله با داعش و سایر گروهک‌های تروریستی، عملیات متفاوتی خواهد بود و نام جدیدی خواهد داشت.

آنکارا 24 اوت 2016 (3 شهریور 1395) در تلاش برای آنچه نابودی عناصر داعش و پیکارجویان کردتبار نامید، با اجرای عملیاتی موسوم به «سپر فرات»، تانک‌ها و نظامیان خود را در شمال سوریه مستقر و از شبه‌نظامیانِ معارض دولت سوریه در مناطق تحت تسلط گروه داعش حمایت کرد.

تصویر آرشیوی از نظامیان ترکیه هنگام حرکت به سمت سوریه
تصویر آرشیوی از نظامیان ترکیه هنگام حرکت به سمت سوریه (تابستان 1395)

آنکارا در حالی همچنان بر امکان اجرای عملیات نظامی در خاک سوریه تأکید دارد که دمشق بارها مداخلۀ نظامی ترکیه را در سوریه محکوم کرده و آن را نقض آشکار حاکمیت سوریه دانسته است.

وزارت امور خارجۀ سوریه در واکنش به عملیات سپر فرات ترکیه در خاک این کشور تصریح کرد هدف ترکیه مبارزه با گروه تروریستی داعش نیست، بلکه آنکارا قصد دارد گروههای تروریستی دیگر را جایگزین داعش در این کشور کند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku