گروه‌های حقوق بشر فروش تسلیحاتی امریکا به بحرین را محکوم کرده‌اند

امریکا قصد دارد بدون توجه به سوابق بحرین در نقض حقوق بشر، تسلیحات و تجهیزات نظامی از جمله جنگندۀ اف شانزده به منامه بفروشد.

گروه‌های حقوق بشر فروش تسلیحاتی امریکا به بحرین را به‌منزلۀ نادیده گرفتن تجاوزات رژیم منامه دانسته‌ و آن را محکوم کرده‌اند.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، تصمیم گرفته است بدون توجه به پیشینۀ تاریک رژیم بحرین در بی‌اعتنایی به موازین حقوق بشر، فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به رژیم منامه را از سربگیرد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از یک مقام آگاه در کنگره آمریکا گزارش داد، ترامپ درخواست کرده طرح فروش 19 جنگنده اف- 16، 23 موتور جت و دیگر تجهیزات نظامی به بحرین دوباره بررسی شود.

این در حالی است که فروش این‌گونه تجهیزات به بحرین سال گذشتۀ میلادی به علت نگرانی‌های فزاینده دربارۀ سوابق دولت بحرین در نقض حقوق بشر به حال تعلیق درآمد.

وزارت امور خارجۀ امریکا روز چهارشنبه کنگرۀ  این کشور را از برنامۀ خود مبنی بر فروش 19 جنگنده  F-16 ساخت کمپانی لاکهید مارتین و تجهیزات مربوطه به بحرین،  به ارزش 2.7 میلیارد دلار، مطلع کرد.

این در حالی است که گروه‌های حقوق بشر به واشنگتن دربارۀ این اقدام هشدار داده‌اند.

دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه از کنگرۀ امریکا خواست از اختیارات خود برای جلوگیری از این معامله تسلیحاتی استفاده کند.

سارا مارگون، مدیر گروه دیده بان حقوق بشر در واشنگتن، تصریح کرد: «آن‌ها با این قرارداد به‌نوعی می‌گویند ما فکر نمی‌کنیم شما نیازی به اصلاحات داشته باشید و بحرینی‌ها آزادانه می‌توانند به سرکوب ادامه دهند.»

تصویری از سارا مارگون، مدیر گروه دیده بان حقوق بشر در واشنگتن

رئیس سازمان غیرانتفاعی دیده بان حقوق بشر موسوم به «رپریو»  (Reprieve) نیز با اشاره به ادامۀ سیاست رژیم منامه در سرکوب بی‌سابقه مردم بحرین، تماس‌ها و پیشنهادات ترامپ به بحرین را نگران‌کننده دانسته است.

مایا فوآ گفته است: «معترضان سیاسی شکنجه شده و بر اساس اعتراف‌های اجباری به مرگ محکوم شده‌اند...و دولت بحرین تنها بعد از یک توقف هفت ساله، اعدام‌ها را از سرگرفته است... مقامات بحرین به تهدید مخالفان ادامه می‌دهند و بسیاری از زندانیان سیاسی با بدرفتاری‌های هولناک مواجه‌اند.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز چهارشنبه هشدار داد امریکا با فروش تسلیحات به بحرین در جرائم جنگی رژیم بحرین شریک است.

سونجیو بِری، از مدیران عفو بین‌الملل در امریکا، گفته است: « دولت بحرین در حالی از امریکا سلاح دریافت می‌کند که در داخل بحرین منتقدان را سرکوب کرده و در قالب یک ائتلاف نظامی به بمباران غیرنظامیان در یمن پرداخته است.»

وی افزود: «این توافق حاوی پیامی خطرناک برای بحرین و دیگر کشورهایی است که در نقض جدی حقوق بشر دست دارند... این توافقات امریکا را در معرض خطر شراکت در جرائم جنگی قرار می‌دهد و سبب می‌شود کشورهای دیگر، ازجمله عربستان سعودی، به اقدامات خود در نقض حقوق بشر رسیدگی نکنند.»

تصویری از معترضان بحرین که در درگیری با نیروهای پلیس در روستای ستره در جنوب منامه، با گاز اشک‌آور مواجه شده‌اند. (9 بهمن 1394، عکس از خبرگزاری فرانسه)

آل خلیفه، رژیم حاکم در بحرین، از سال 2011 میلادی، با کمک نیروهای عربستان سعودی، به سرکوب خشونت‌بار اعتراضات داخلی پرداخته است که در اثر آن شمار زیادی از معترضان کشته شده‌اند.

بحرین همچنین میزبان پنجمین ناوگان نیروی دریایی امریکا است.

سال گذشته میلادی نیز انگلیس با گشایش یک پایگاه بزرگ نیروی دریایی، دویستمین سالروز روابط دوجانبه با پادشاهی بحرین را جشن گرفت.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku