News   /   آمريکا   /   تلگرام

فرمان اجرایی ترامپ در راستای تضعیف سیاست‌های زیست‌محیطی اوباما

دونالد ترامپ حین سخنرانی در مقر آژانس حفاظت از محیط‌ زیست امریکا در واشنگتن، 8 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، باهدف از بین بردن سیاست‌های زیست‌محیطی دولت پیشین این کشور، فرمان اجرایی را امضا کرده است که به ایجاد مشاغل جدید در صنایع سوخت فسیلی این کشور منجر خواهد شد.

ترامپ سه‌شنبه در مقر آژانس حفاظت محیط‌ زیست امریکا سند موسوم به «فرمان اجرایی خودکفایی انرژی» را امضا کرد که دست‌کم نیمی از 12 طرح‌ مصوب باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین، را به حالت تعلیق در می‌آورد.

هدف از این حکم رفع منع اجارۀ اراضی فدرال برای استخراج زغال‌سنگ و مقررات محدودیت انتشار گاز متان ناشی از تولید نفت و گاز است. این در حالی است که منتقدان با انتقاد از اقدام ترامپ، آن را امری خطرناک و مغایر روند جهانی استفاده از فناوری انرژی‌های پاک برشمرده‌اند.

رئیس‌جمهور جدید امریکا در جمع گروهی از کارگران معدن زغال‌سنگ گفت که این «شروع دورانی تازه» در تولید انرژی است و این اقدام را در راستای پیشبرد خودکفایی انرژی و احیای هزاران فرصت شغلی ازدست‌رفته در صنعت زغال‌سنگ برشمرد.

ترامپ گفت: «دولت من در حال پایان بخشیدن به جنگ زغال‌سنگ است. با اقدام اجرایی امروز من گام‌هایی تاریخی برای لغو محدودیت‌های اعمال‌شده در حوزۀ انرژی امریکا برمی‌دارم.»

این در حالی است که صنایع زغال‌سنگ امریکا به علت کاهش تقاضا برای محصولات خود دچار رکود اقتصادی است.

رئیس‌جمهور امریکا (وسط) در جمع گروهی از کارگران معدن زغال‌سنگ حین امضای فرمان اجرایی جدید انرژی در مقر آژانس حفاظت از محیط‌ زیست امریکا در واشنگتن، 8 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دولت اوباما به دستور کار مقابله با تغییرات اقلیمی به‌عنوان محور سیاست خود در مبارزه با معضل گرمایش زمین اولویت بخشیده بود. این در حالی است که ترامپ موضوع گرمایش زمین را «فریبکاری» خوانده و تلاش‌های اوباما برای محدود کردن استفاده از زغال سنگ را مصداق حمله به کارگران امریکایی و صنعت کم رونق زغال‌سنگ امریکا برشمرده است.

وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود در سال گذشته میلادی وعده داد که توافقنامه زیست‌محیطی پاریس 2015 را به همراه برخی از سایر اقدامات اوباما لغو کند اما چند روز پس از پیروزی در انتخابات تغییر عقیده داد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku