درخواست وزیر خارجۀ عراق برای رفع کامل منع ورود مسلمانان به امریکا

ابراهیم جعفری، وزیر خارجۀ عراق

دولت عراق فرمان تجدیدنظر شدۀ ضدمهاجرتی امریکا را محکوم کرده و واشنگتن را به محترم شمردن  شأن و منزلت شش کشور دیگر مسلمان فراخوانده است.

دونالد ترامپ رئیس‌‌جمهور امریکا در ماه ژانویه فرمان منع ورود اتباع عراق، ایران، لیبی، سوریه، سومالی، سودان و یمن را صادر کرد.

این فرمان پیش از آنکه درروند قضایی دادگاه فدرال مسدود شود با انتقادات گستردۀ داخلی و خارجی مواجه شد.

بااین‌حال، ترامپ فرمان جدیدی را امضا کرده که اتباع عراق از آن مستثنی شده‌اند.

 ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق، سه‌شنبه در سخنانی در اجلاس وزرای اتحادیه عرب در قاهره، پایتخت مصر، گفت: «[خروج عراق از فهرست سیاه] تصمیم درستی است اما از دولت امریکا انتظار دارم که این ممنوعیت را از شش کشور دیگر نیز بردارد. عزت و حق حاکمیت این کشورها و مردمشان باید محترم شمرده شوند. انتظار می‌رود کشورهای دموکراتیک با آنان با روی باز برخورد کنند.»

امریکا عراق را پس‌ازآن از فهرست مربوطه خارج کرد که بغداد قبول کرد اطلاعات مشخص برخی افراد را در اختیار واشنگتن قرار داده و رویۀ بررسی ویزا را که مورد تأیید واشنگتن است، اعمال کند.

سایر واکنش‌ها

سومالی، سودان و فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، نیز فرمان اجرایی ترامپ را مورد انتقاد قراردادند.

محمد عبدالله محمد، رئیس‌جمهور سومالی، سه‌شنبه گفت: «حدود 150 هزار سومالیایی مقیم امریکا به طرق مختلف در اقتصاد و جامعۀ امریکا مشارکت داشته‌اند.»

گراندی نیز از واشنگتن خواسته است که در بحبوحۀ بحران مهاجرت، راهبرد انسان دوستانه‌تری اتخاذ کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku