News   /   ايران   /   تلگرام

کمالوندی: سوخت هسته‌ای را طی ۱۰ سال آینده تولید می‌کنیم

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران (عکس از مهر)

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، از تولید سوخت هسته‌ای طی 10 سال آینده خبر داده است.

کمالوندی شنبه (14 اسفند) در کنفرانس ملی «اقتصاد مقاومتی و برجام» این اظهارات را بیان کرد.

وی با اشاره به قرارداد ایران و روسیه برای تولید سوخت با هدف تولید سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای گفت: «دو سه هفته پیش در ملاقاتی که با مقامات روس داشتم، بنا شد طی ۱۰ سال در چارچوب این قرارداد تولید سوخت انجام شود؛ به این شکل که در پنج سال اول اجزای سوخت را تولید کنیم و در پنج سال دوم آن‌ را به مجتمع سوخت تبدیل کنیم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود برجام راه‌های بسته‌شده به روی صنعت هسته‌ای را باز کرد.

کمالوندی در ادامه گفت: «اینکه برخی‌ها می‌گویند ذخیرۀ ۳۰۰ کیلو چندان ارزشی ندارد، اتفاقاً ارزشمند است. ما در چارچوب برجام توانستیم این ظرفیت را حفظ کنیم که ذخیرۀ سوخت خود را به سوخت استاندارد تبدیل کنیم. اگر این سوخت را برای سوخت نیروگاه بوشهر مطرح کنیم، می‌توانیم مجدداً یک ۳۰۰ کیلوی دیگر داشته باشیم.»

وی افزود: «ما در زمینه تولید سانتریفیوژ با ظرفیت‌های بالا، گام مهمی را با تولید IR-۸ برداشتیم. امروز در دنیا ماشین‌های سانتریفیوژ با ظرفیت‌های ۵۰، ۱۵۰ و حتی ۲۵۰ سو در حال تولید و تحقیق و توسعه است و ما با تولید ماشینی با ظرفیت ۲۴ سو گام بلندی را برداشته‌ایم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «با رسیدن به برجام، کارشناسان و متخصصان ایران توانستند به جلسات فنی و آموزشی در سطح کشورهای بزرگ وارد شوند که این فضا برای بهبود روند غنی‌سازی بسیار مؤثر است.»

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku