News   /   اروپا   /   تلگرام

خدمت سربازی در سوئد اجباری می‌شود

تصویری آرشیوی از نیروهای نظامی ارتش سوئد (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سوئد در واکنش به آنچه تهدید نظامی روسیه عنوان می‌کند، تصمیم دارد از سال آینده خدمت سربازی را برای مردان و زنان اجباری کند.

وزارت دفاع سوئد روز پنج‌شنبه اعلام کرد هزاران مرد و زن جوان مشمول خدمت سربازی هستند و برای حضور در آموزش نظامی که در سال 2018 آغاز می‌شود، انتخاب‌شده‌اند. این تصمیم همچنین از حمایت پارلمان برخوردار است.

سوئد که یکی از کشورهای عضو اتحادیۀ اروپاست، در سال 2010 به خدمت سربازی اجباری پایان داده بود.

پیتر هالتکویست، وزیر دفاع سوئد، گسترش حضور نظامی روسیه نزدیک منطقۀ بالتیک و همچنین مداخلۀ نظامی مسکو در مناقشۀ اوکراین را از دلایل اتخاذ این تصمیم ذکر کرد.

وی گفت: «ما شاهد فعالیت‌های نظامی بیشتری در همسایگی خود هستیم. بنابراین تصمیم گرفتیم تا دفاع ملی قدرتمندتری داشته باشیم.»

نظامیان ارتش سوئد سوار بر چند دستگاه خودروی زرهی (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

دولت قرار است در سال‌های 2018 و 2019 همه‌ساله برای 4 هزار زن و مرد مشمول فراخوان صادر کند.

آژانس احتمالات مدنی سوئد در دسامبر 2016 از مقامات این کشور خواسته بود تا اقدامات امنیتی را به‌منظور مقابله با حملات نظامی احتمالی گسترش دهند. این اقدامات شامل حفظ و توسعۀ پناهگاه‌های زیرزمینی برای استفاده در شرایط اضطراری بود.

این آژانس در نامه‌ای می‌افزاید از شهرداران در سراسر کشور خواسته‌شده است تا «توانمندی خود برای مقابله با حملۀ مسلحانه علیه سوئد را افزایش دهند.»

سوئد از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیست اما با این سازمان همکاری نزدیکی دارد.

ناتو که از آوریل 2014 همۀ ارتباطات خود با روسیه را به حال تعلیق درآورده، هزاران نیروی نظامی را همراه با تجهیزات پیشرفته نزدیک مرزهای روسیه مستقر کرده است. روسیه پیش‌تر هشدار داده بود که به افزایش تحرکات نظامی نزدیک مرزهایش واکنش نشان خواهد داد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku