دیدار سناتور مک‌کین با ملک سلمان در ریاض

دیدار سناتور جان مک‌کین با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، در ریاض؛ 3 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سناتور جان مک‌کین پس از ورود به ریاض، با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، دیدار و گفتگو کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، واس، گزارش داد مک‌کین، رئیس‌ جمهوری‌خواه کمیتۀ خدمات مسلحانۀ مجلس سنای امریکا، پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در آنکارا، وارد ریاض شد.

این گزارش بدون اشاره به جزئیاتی دربارۀ دیدار مک‌کین با ملک سلمان که در دفترش انجام شد، افزود: «آن‌ها روابط میان عربستان سعودی و ایالات‌متحده را بررسی کردند.»

 بر اساس این گزارش، در این دیدار همچنین شماری از مقامات عالی‌رتبۀ سعودی از جمله عادل الجبیر، وزیر امور خارجه، و مساعد بن محمد العیبان، وزیر کشور عربستان سعودی، حضور داشتند.

سفر مک‌کین به ریاض دو روز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ژنو صورت گرفته است.

دیدار سناتور جان مک کین با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در آنکارا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مک‌کین روز دوشنبه در آنکارا با اردوغان دیدار کرده بود. او پس از این دیدار گفت ائتلاف میان امریکا و ترکیه به خاطر افزایش هرج‌ومرج در «اروپا و خاورمیانه، حیاتی‌تر از همیشه» است.

مک‌کین همچنین گفت دو کشور باید با همکاری با یکدیگر در راستای «استراتژی تقویت اتحاد امریکا و شرکایش، مقابله بانفوذ بدخیم دشمنانان و ایجاد توازن قدرت مطلوب در منطقه»، به‌سرعت داعش را شکست دهند.

ترکیه از اوت 2016 با اعزام ده‌ها تانک و جنگنده به مناطق شمالی سوریه، به‌اصطلاح مبارزه خود را با گروه تروریستی داعش در شمال سوریه آغاز کرده است.

آنکارا مدت‌ها منتقد سیاست واشنگتن در قبال سوریه بود و از مخالفت امریکا با طرح آنکارا برای ایجاد «مناطق امن» در خاک سوریه شکایت داشت.

مک‌کین گفت اردوغان معتقد است «پیشنهاد ایجاد مناطق امن در سوریه و بازپس‌گیری کنترل رقه باید موردتوجه ایالات‌متحده» قرار گیرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید امریکا، اخیراً اعلام کرد وی از ایدۀ ایجاد «مناطق امن» در سوریه استقبال می‌کند.

گفتنی است، عربستان سعودی و ترکیه از جمله کشورهای منطقه هستند که کمک مالی و نظامی در اختیار گروه‌های معارض دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، قرار داده‌اند.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku