News   /   گزارش

گزارش: تلاش برای حفظ بقای پلنگ ایرانی در تهران

گروهی از دامپزشکان و حامیان حیات‌وحش سعی دارند با انجام عمل لقاح مصنوعی در تهران، پلنگ ایرانی را از منقرض شدن نجات دهند. (عکس از پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات‌وحش ایران)

گروهی از دامپزشکان و حامیان حیات‌وحش از کشورهای ایران، آلمان و پرتغال برای نجات پلنگ ایرانی که یکی از گونه‌های در حال انقراض است، پروژه‌ای مشترک را آغاز کرده‌اند.

این افراد سعی دارند با انجام عمل لقاح مصنوعی روی دو پلنگ ایرانی که در باغ‌وحش تهران نگهداری می‌شوند، به حفظ بقای این حیوان زیبا و کمیاب کمک کنند.

امیر مهدی کاظمی، خبرنگار شبکۀ پرس‌تی‌وی، گزارش می‌دهد:

صدای این غرش رعب‌آور دیگر آنچنان به گوش مردم نمی‌رسد. همانند بسیاری دیگر از حیوانات وحشی در خاورمیانه، پلنگ ایرانی که بومی ایران و بسیاری از همسایگان آن است، در حال محو شدن از صحنۀ روزگار می‌باشد.

دکتر ایمان معماریان خاطر نشان کرد: «تا الان فکر می‌کردیم تعدادشان در تمام منطقه، نه فقط در ایران بلکه در کشورهای همسایه، بیشتر از 500 قلاده نباشد ولی بیشترین تعداد این گونه حیوانی در ایران هستند.»

ولی به لطف این گروه از دامپزشکان ایرانی آلمانی و پرتغالی، شانس بقای این گربه باشکوه ممکن است افزایش یابد زیرا این گروه در تدارک انجام عمل لقاح مصنوعی روی یک جفت پلنگ ایرانی در باغ‌وحش تهران است. این حیوانات، تنها پلنگ‌های ایرانی در جهان هستند که در حیات‌وحش می‌زیستند و هم اینک در قفس به سر می‌برند.

تصویری از ریکا و کیجا در جایگاه مشترک در باغ‌وحش ارم (عکس از پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات‌وحش ایران)

ایمکه لودرس، رئیس موسسۀ پروفتورا، اعلام کرد: «پلنگ ایرانی در ایران به شدت در معرض خطر است و ما امروز فرصت داریم نمونه واقعاً مهمی از یک گربه وحشی جمع‌آوری کنیم و به همین دلیل است که می‌خواهیم به همکاری میان اروپا و ایران ادامه دهیم تا شاید در آینده در زمینه مسائل ژنتیک تبادلاتی انجام دهیم.»

ریکا از حیوانات مشهور این باغ‌وحش است. این پلنگ نر در سال 1378 در جنگل‌های شمال ایران پیدا شد و هیچ اثری از مادرش نبود. این حیوان را محیط‌بانان نجات دادند. هم اینک زمان آن فرارسیده که این حیوان به حفظ بقای هم‌نوعان خود کمک کند.

این اقدام می‌تواند گامی رو به جلو برای نجات یکی از گربه‌سانانی که در معرض بیشترین خطر انقراض در جهان قرار دارد، باشد. ریکا 18 ساله است و یک گربه پیر محسوب می‌شود. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این اقدامات، شاید این حیوان بتواند قبل از مردن یکی از توله‌هایش را ببیند.

زندگی ریکا که پیرترین پنگ جهان است شاید به خاطر بیهوشی به مخاطره بیافتد. به همین دلیل دامپزشکان با تمام دقت سعی دارند تا فرایند اسپرم‌گیری در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. بخشی از اسپرم ریکا منجمد و بخش دیگر آن برای بارور کردن کیجا - پلنگ ماده پنج ساله - استفاده می‌شود. این حیوان در تله‌ای در شمال ایران گرفتار و دست چپش به شدت دچار آسیب شده بود که بعداً قطع شد. کیجا نیز همانند ریکا برای اولین بار بچه‌دار شدن را تجربه خواهد کرد.

تصویری از اندام آسیب دیدۀ کیجا، پلنگ ماده پنج ساله ایرانی (عکس از پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات‌وحش ایران)

روبی برناردینو، کارشناس مسائل حیوانات در باغ‌وحش لیسبون، گفت: «این حیوانات به شکل خاصی حائز اهمیت هستند زیرا در حیات‌وحش می‌زیسته‌اند از اینرو فرصت به اشتراک گذاشتن ارزش‌های ژنتیکی این حیوانات برای جمعیت این گونۀ حیوانی در اروپا پیشرفت بزرگی خواهد بود.»

پلنگ ایرانی بزرگترین زیرگونۀ خانوادۀ پلنگ است. باغ‌وحش ایران قرار است ماه آینده از یک پلنگ ایرانی دیگر از باغ‌وحش لیسبون در پرتغال میزبانی کند. این حیوان، پلنگ نر بعدی است که با هدف ایجاد تنوع ژنتیکی در گونۀ پلنگ ایرانی با کیجا جفت‌گیری می‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku