ترامپ برای نخستین بار از شهرک‌سازی‌های اسرائیل انتقاد کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا

رییس‌جمهور آمریکا برای نخستین بار از هنگام روی کار آمدنش، از شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطین انتقاد کرد اما تلاش کرد این انتقاد را به نرم‌ترین شیوه ممکن مطرح کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، در مصاحبه با یگ روزنامۀ اسرائیلی گفت معتقد نیست ادامه شهرک سازی در اراضی فلسطین می تواند به صلح کمک کند. 

جامعۀ بین‌المللی شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانۀ غربی رود اردن و شرق بیت‌المقدس را غیرقانونی می‌داند و می‌گوید این اقدام، امیدها را برای صلح با فلسطینی‌ها از بین می‌برد.

طی هفته‌های اخیر، در پی اعلام برنامۀ ساخت بیش از 6 هزار واحد مسکونی جدید از سوی اسرائیل، دولت ترامپ دربارۀ این موضوع سکوت اختیار کرده است.

این در حالی است که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا مخالف گسترش شهرک‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی بود و آن را مانعی در روند صلح می‌دانست.

پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) هفته گذشته با تصویب لایحه‌ای، ساخت 4 هزار واحد مسکونی دیگر را در اراضی فلسطینیان در کرانۀ باختری اشغالی «قانونی» اعلام کرد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تصویب این قانون را که به این رژیم اجازۀ مصادرۀ اراضی فلسطینیان را در کرانۀ باختری اشغالی می‌دهد، محکوم کرده و این اقدام را «هجمه علیه مردم» فلسطین خوانده است.

شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در شرق بیت‌المقدس، 2 مهر 1395(عکس از خبرگزاری فرانسه)

 انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس

دونالد ترامپ در ادامه این مصاحبه گفت انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس «تصمیم آسانی نیست» و وی «به‌طورجدی» دراین‌باره فکر می‌کند.

ترامپ پیش‌تر گفته بود بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت و سفارت امریکا را به این شهر منتقل خواهد کرد.

قرار است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی چند روز آینده به واشنگتن سفر کرده و با ترامپ دیدار کند. 

نتانیاهو، اوایل بهمن از دونالد ترامپ خواسته بود به وعدۀ انتخاباتی خود مبنی بر انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس عمل کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku