News   /   ايران   /   تلگرام

مخالفت وزارت امور خارجۀ ایران با سفر تیم کشتی امریکا به ایران

تصویری آرشیوی از مبارزۀ یک کشتی‌گیر آزادکار تیم ملی امریکا (چپ) با حریفی از ایران

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران اعلام کرد این وزارتخانه مخالف سفر تیم ملی کشتی آزاد امریکا به ایران برای شرکت در رقابت‌های جام‌جهانی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی روز جمعه (15 بهمن) گفت: «همان‎طور که قبلاً اعلام کردم این موضوع به کمیتۀ ویژه‏ای ارجاع شده بود، موضوع در این کمیته مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً با سفر تیم کشتی آزاد امریکا به ایران مخالفت شد.»

وی افزود: «با توجه به سیاست‏‌های اتخاذ شده از سوی دولت جدید امریکا، وزارت امور خارجه به ناچار در شرایطی قرار گرفت که با سفر تیم کشتی امریکا به ایران مخالفت کند.»

پیشتر خبرگزاری ایسنا به نقل از رضا لایق، دبیر فدراسیون کشتی ایران، اعلام کرد: «وزارت امور خارجه روز پنج‌شنبه این موضوع را به فدراسیون کشتی اعلام کرد و ما نیز در نامه‌ای به اتحادیۀ جهانی خواستار معرفی تیم جایگزین امریکا شدیم. در صورتی که تیم جایگزین از سوی اتحادیه جهانی معرفی نشود رقابت‌های جام جهانی بدون حضور امریکا و با شرکت هفت تیم برگزار می‌شود.»

مسابقات جام جهانی کشتی قرار است در روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن‎ماه سال جاری در شهر کرمانشاه برگزار شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا

در پی دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، برای منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان به ایالات‌متحده، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، در تاریخ 11 بهمن اعلام کرد تهران نیز اقدام متقابل انجام خواهد داد.

جهانگیری بر حمایت دولت ایران از اتباع خود در سراسر جهان تأکید کرد و افزود: «ما در ارتباط با صدور ویزا برای اتباع امریکایی که بخواهند به ایران بیایند، عمل متقابل انجام خواهیم داد.»

پیش از این واکنش، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، نیز تصمیم امریکا مبنی بر منع ورود مسلمانان به این کشور را بزرگ‌ترین هدیه به تروریست‌ها دانسته بود.

ظریف در پیامی توییتری نوشت ممنوعیت صدور ویزا علیه مهاجران و مسافران هفت‌کشور اسلامی، نشان از بی‌اساس بودن ادعاهای امریکا  است و افزود: «درحالی‌که امریکا با دولت ایران بر سر مسائلی دارای اختلاف است، منع ورود مسلمانان، نشان‌دهنده بی‌پایه بودن ادعاهای این کشور مبنی بر دوستی با مردم ایران است.»

فرمان اخیر ترامپ برای منع 90 روزۀ سفر شهروندان کشورهای ایران، عراق، سوریه، لیبی، یمن، سومالی و سودان به ایالات‌متحده، ممنوعیت ورود پناه‌جویان سوری به‌صورت نامحدود و ممانعت 120 روزه از ورود هر پناه‌جویی به امریکا، جنجال‌آفرین شده است.

پس از آن‌که ترامپ این فرمان جنجالی را امضا کرد، مسافرانی که از کشورهای مذکور وارد امریکا می‎شدند، بازداشت یا اخراج می‎شدند و همین موضوع منجر به تجمع هزاران معترض امریکایی در مناطق مختلف ازجمله فرودگاه‎های این کشور شد.

دستور مهاجرتی رئیس‎جمهور امریکا با انتقادات شدید در داخل و خارج از ایالات‎متحده روبرو شده است. هم‌زمان با اجرای این دستور، چندین پروندۀ حقوقی علیه آن در امریکا ثبت شده است و سازمان‎های بین‎المللی مرتبط با پناه‎‏جویان در سراسر دنیا این اقدام را محکوم کرده‎‏اند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku