دیدار مرکل و اردوغان؛ تأکید صدراعظم آلمان بر آزادی بیان و رسانه در ترکیه

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در آنکارا؛ 14 بهمن 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

صدراعظم آلمان، در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، ضمن تأکید بر اهمیت آزادی بیان و رسانه‌ها در این کشور گفت  مخالفان بخشی از دموکراسی هستند. 

آنگلا مرکل، روز پنج‌شنبه در اولین سفر به ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور، در نشست خبری مشترک با اردوغان گفت «در توطئۀ براندازی نافرجام در ترکیه، دیدیم که چگونه مردم ترکیه برای دموکراسی و حاکمیت دموکراسی در ترکیه به پا خواستند.»

مرکل گفت: «دقیقاً به همین دلیل است که در این مرحله حساس، مهم است که آزادی بیان رعایت شود.»

پس از کودتای نافرجام در ترکیه بسیاری از کشورهای متحد اردوغان نسبت به سرکوب مخالفان و بازگشت دوباره استبداد اظهار نگرانی کرده‌اند. 

صدراعظم آلمان همچنین دربارۀ برخی نگرانی‌ها مبنی بر اصلاحات قانون اساسی در ترکیه و افزایش اختیارات اردوغان که قرار است در ماه آوریل به همه‌پرسی گذاشته شود، گفت آزادی بیان در ترکیه باید رعایت شود.

در این نشست همچنین دو طرف دربارۀ آخرین تحولات سوریه و عراق و همچنین لزوم همکاری نزدیک‌تر برای مبارزه علیه تروریسم گفتگو کردند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در آنکارا؛ 14 بهمن 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اردوغان نیز گفت انتظار می‌رود لایحۀ اصلاحات قانون اساسی را روز پنج‌شنبه یا جمعه از مجلس دریافت کند. پس از تأیید این لایحه از سوی اردوغان، کمیسیون انتخابات تاریخ برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی را که انتظار می‌رود در اوایل آوریل باشد، مشخص خواهد کرد.

اردوغان با اشاره به اینکه در صورت تأیید نهایی اصلاحات قانون اساسی، سیستم ترکیه از پارلمانی به ریاستی تبدیل خواهد شد، گفت: «این موضوع فرصت بیشتری به شاخۀ اجرایی می‌دهد تا سریع‌تر کار کند. سیستم قضایی قدرت را مجدد کسب خواهد کرد و بر اساس سیستم جدید عمل خواهد کرد.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku