گزارش: سفر وزیر خارجۀ فرانسه به ایران

وزیر خارجۀ فرانسه در رأس یک هیئت بزرگ سیاسی اقتصادی با شماری از مسئولان بلند‌پایه ایرانی در تهران دیدار کرده است. ژان مارک اِرو دومین وزیر خارجۀ فرانسه است که ظرف کمتر از یک سال گذشته به ایران سفرکرده است.

حمید جوانی خبرنگار پرس ‌تی‌وی در این باره گزارشی تهیه‌کرده است.

ژان مارک اِرو، وزیر خارجۀ فرانسه، در سفر خود به ایران با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد.

روحانی در این دیدار ضمن تأکید بر ضرورت همکاری کلیه کشورها در مبارزه با تروریسم از ایران به‌عنوان پیشگام مبارزه با تروریسم در منطقه یاد کرده و تصریح کرد که فرانسه می‌تواند نقش مؤثری در مبارزه با تروریسم و حفظ صلح و ثبات در منطقه ایفا کند.

صاحبان 60 شرکت بزرگ فرانسه اِرو را در این سفر همراهی می‌کنند. وی همچنین با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود، دیدار کرد. وزیر خارجۀ فرانسه حمایت کامل خود را از توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و گروه کشورهای 1+5 اعلام کرد.

وی گفت که پاریس تمام تلاش خود را برای ترغیب بانک‌هایی که هنوز در مورد معاملات مالی با ایران مردد هستند، به کار گرفته است.

وزیر خارجۀ فرانسه گفت: «فرانسه درزمینۀ حمایت از صادرات به ایران بسیار فعال بوده است. سعی می‌کنیم تا بانک‌های بزرگ بیشتری را به بازار ایران بیاوریم. آن‌ها کماکان درباره پیچیدگی کار در ایران نگران هستند. ما باید موانعی مالی مخل ارتباطمان را رفع کنیم.»

در همین حال، اِرو دربارۀ فرمان‌های اجرایی اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، مبنی بر ممنوعیت ویزا برای ایران و شش کشور دیگر ابراز نگرانی کرد .

اِرو افزود: «این اقدامی نگران‌کننده و خطرناک است؛ معتقدم کار درست آن است که ترامپ فرمان اجرایی ممنوعیت سفر  را لغو کند.»

ظریف نیز به‌نوبۀ خود تمایل فرانسه برای همکاری در زمینه‌های مختلف با طرف ایرانی را ستود. وی همچنین بر مشارکت قوی‌تر همه طرف‌ها در توافق هسته‌ای تأکید کرد تا گام‌های بلندتری در بستر این توافق تاریخی برداشته شود.

وزیر امور خارجه ایران گفت: «ما در مقایسه با آنچه ایران بدان پایبند بوده است تعهد چندانی را از سوی سایر طرف‌های برجام، به‌ویژه امریکا، مشاهده نکرده‌ایم.»

اِرو سپس در دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی  امنیت ملی ایران، به بحث دربارۀ مسائل امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای پرداخت.

وی همچنین به‌منظور رایزنی و تسهیل مناسبات دوجانبه با علی لاریجانی سخنگوی مجلس ایران نیز دیدار کرد.

هیئت نمایندگی فرانسه همچنین اولین نشست کمیسیون اقتصادی مشترک را در اتاق بازرگانی ایران برگزار کرد. حجم مبادلات تجاری میان ایران و فرانسه پس از اجرای برجام به 1.7 یورو رسیده است. دو طرف در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد، آموزش و پرورش و علوم پنج تفاهمنامه امضا کردند.

ایران به عنوان بازاری سودآور برای شرکت‌های فرانسوی، از جمله در صنایع خودرو، هواپیمایی و انرژی به شمار می‌رود.

از سفر آقای روحانی به فرانسه تقریباً یکسال می‌گذرد و حجم مبادلات تجاری میان دو کشور دست‌کم دو برابر شده است. با امضای این توافقنامه‌ها، دو طرف همکاری‌های دو  جانبه را در سطح جدیدی پیگیری می‌کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku