News   /   اروپا   /   تلگرام

«لغو تحریم‌های روسیه در گروی صلح در اوکراین»

زیگمار گابریل، وزیر خارجۀ آلمان، در نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی خود (9 بهمن 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

با افزایش احتمال لغو تحریم های روسیه از طرف دولت ترامپ، آلمان و فرانسه می گویند چنین اقدامی باید منوط به پیشرفت در روند صلحِ شرق اوکراین باشد.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجۀ آلمان، شنبه در نشست خبری مشترک با ژان مارک اِرو، همتای فرانسوی خود، گفت لغو تحریم‌های روسیه به میزبان پایبندی این کشور به اجرای توافقنامۀ مینسک دربارۀ اوکراین بستگی دارد.

وی افزود: «آلمان و فرانسه موضع مشخصی دربارۀ تحریم‌ها دارند.»

گابریل تأکید کرد: «ما مایل به اجرای روند صلح مینسک هستیم...و این تنها راهی است که از طریق آن می‌توان تحریم‌ها را لغو کرد.»

گابریل همچنین گفت او و همتای فرانسوی اش توافق کرده‌اند آلمان و فرانسه در موضع‌گیری در خصوص این مسائل «متحد» باشند.

وی افزود دو کشور کارگروه‌های دوجانبه‌ای برای بررسی مسائلی نظیر اوکراین و روسیه تشکیل خواهند داد.

قرارداد صلح مینسک 23 بهمن 1393 (12 فوریه 2015) با حضور رهبران فرانسه، آلمان، اوکراین و روسیه در شهر مینسک، پایتخت بلاروس، امضا شد. این توافق به ماه‌ها درگیری‌ خونین در اوکراین پایان داد.

خارج کردن سلاح‌های سنگین از مناطق درگیری در شرق اوکراین و تبادل اسرا از موارد توافقنامۀ مینسک است.

وزیر خارجۀ آلمان در حالی این سخنان را بیان کرد که کِلیان کانوِی، مشاور رئیس‌جمهور امریکا، روز گذشته از احتمال لغو تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد و گفت موضوع تحریم‌های کنونی امریکا علیه روسیه، شنبه در گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، با ولادیمیر پوتین، همتای روس وی، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین حال، ترامپ روز جمعه در نشست خبری مشترک خود با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال لغو تحریم‌ها علیه روسیه گفت هنوز برای طرح این موضوع خیلی زود است.

ترامپ در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص محورهای گفتگوی روز شنبۀ خود با پوتین گفت در شرایط ایده‌آل، امریکا خواهان برقراری روابط عالی با تمام کشورهاست. وی در ادامه افزود در گفتگوی خود با پوتین «قاطعانه به نمایندگی از مردم امریکا سخن خواهد گفت».

امریکا و اتحادیۀ اروپا روسیه را به دامن زدن به ناآرامی‌ها در شرق اوکراین و بی‌ثبات کردن این کشور متهم می‌کنند و به همین دلیل روسیه را تحریم‌ کرده‌اند. مسکو همواره این ادعاها را رد کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku