News   /   آمريکا   /   تلگرام

گزارش: ترامپ مهاجرت از ایران و 6 کشور دیگر به امریکا را موقتاً منع می‎کند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری رویترز)

منابع آگاه گزارش داده‎اند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، حکمی را امضا خواهد کرد که مهاجرت از ایران و شش کشور دیگر به ایالات‌متحده را موقتاً ممنوع خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی دستیاران کنگره و کارشناسان ادارۀ مهاجرت امریکا که نامشان فاش نشده است، گزارش داد که ترامپ قصد دارد روز چهارشنبه (به‌وقت امریکا) چند حکم امضا کند که شامل ممنوعیت موقت صدور ویزا برای شهروندان ایران، سوریه و پنج کشور دیگر می‌‏شود.

ترامپ شامگاه سه‎‏شنبه با انتشار پیامی در حساب شخصی خود در شبکۀ اجتماعی توییتر اعلام کرد چهارشنبه «روزی بزرگ» برای امنیت ملی امریکا خواهد بود.

بر اساس این گزارش ترامپ قصد دارد برای چند ماه از ورود همۀ پناه‏‎جویان به ایالات‌‎متحده به‌جز آن‌هایی که «اقلیت‎های مذهبی تحت ظلم» نامیده شده‌اند، تا زمانی که قوانین سفت و سخت‌تری در مورد ورود آن‌ها وضع نشده است، جلوگیری کند.

رویترز در گزارش خود اعلام کرد علاوه بر مورد بالا، درخواست ویزای شهروندان سوریه، عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان و یمن مسدود خواهد شد.

ترامپ در توییت خود به موضوع ساخت دیوار در مرز امریکا با کشور مکزیک نیز اشاره کرده و ساخت آن را قطعی دانسته است.

منابع آگاه به رویترز گفتند احکام مذکور شامل موضوع ساخت این دیوار مرزی و سایر اقداماتی خواهد بود که هدف آن‎ها کاهش تعداد مهاجران غیرقانونی در ایالات‎متحده است.

رئیس‌جمهور امریکا که از جمعه زمام امور کاخ سفید را بر عهده گرفته است، در طول مبارزات انتخاباتی خود گفته بود از ورود مسلمانان به ایالات‌متحده جلوگیری خواهد کرد.

پس از انتقادات صورت گرفته دربارۀ این اظهارنظر جنجالی، رئیس‎جمهور امریکا و سناتور جف سِشِنز، گزینۀ پیشنهادی ترامپ برای سمت دادستانی کل ایالات‌متحده، اعلام کردند دولت جدید امریکا به‌جای ممنوع اعلام کردن سفر افراد حقیقی، بر محدودیت سفر از کشورهایی متمرکز خواهد شد که «تهدید» محسوب می‎شوند.

مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا، در مجلس سنای ایالات‌متحدۀ امریکا از حزب جمهوری‌خواه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

لایحۀ ضد ایرانی جمهوری‏‎خواهان در سنای امریکا

در همین حال مارکو روبیو، جان کورنین و تاد یانگ، سه سناتور جمهوری‏خواه امریکا، لایحه‏‎ای را برای اعمال تحریم‎‏های تازه علیه ایران پیشنهاد داده‎اند.

این جمهوری‎خواهان با طرح دوبارۀ ادعاهایی واهی، ازجمله حمایت تهران از تروریسم و نیز آزمایش موشک‎‏های بالستیک، پیشنهاد خود را ارائه داده‎‏اند.

این سناتورهای جنگ‎طلب در ماه گذشتۀ میلادی با انتقاد از رویکرد دولت باراک اوباما، رئیس‎جمهور پیشین و دموکرات امریکا، در قبال ایران، لایحۀ ضد ایرانی خود را ارائه داده بودند.

این در حالی است که تهران همواره اعلام کرده است که فعالیت‏‎های هسته‎ای ایران صرفاً با اهداف صلح‎آمیز صورت می‎گیرد، موشک‌های تهران برای حمل کلاهک هسته‎ای طراحی نشده‎‏اند و هدف از آزمایش آن‎ها دفاع از تمامیت ارضی کشور است.

روبیو با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی مدعی شد: «پس از سال‎ها انعطاف‎‌پذیری از سوی دولت قبلی و اعطای امتیازات یک‎طرفه، زمان آن فرارسیده است که ایالات‎‏متحده علیه حمایت ایران از تروریسم، تهدید فعالیت‎های بالستیکی این کشور و نقض فاحش حقوق ‎بشر، دست به اقدام بزند.»‎

مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که امریکا در حالی از ادعای نقض حقوق‌ بشر در کشورهای دیگر به‌عنوان یک ابزار برای فشار سیاسی استفاده می‎کند که وضعیت حقوق بشر در خود این کشور بسیار نامناسب است.  

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku