کاخ سفید: تداوم مذاکره با اسرائیل بر سر «تهدید ایران»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

کاخ سفید اعلام کرد مذاکره میان رئیس‌‌جمهور امریکا و نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی بر سر آن‌چه «تهدید ایران» نامیده شده است، تداوم خواهد یافت. 

پس از تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو، نخست‏‎‌وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ، کاخ سفید با انتشار بیانیه‎‌‎ای اعلام کرد این دو به توافق رسیده‎اند که دربارۀ مسائل خاورمیانه ازجمله ایران به مشورت‎ نزدیک ادامه دهند.

دفتر نخست‎وزیری رژیم تل‎آویو نیز روز یکشنبه پس از برقراری اولین تماس میان این دو مقام پس از مراسم تحلیف رئیس‎جمهور امریکا در روز جمعه، با انتشار بیانیه‎ای اعلام کرد ترامپ از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن دعوت کرده است. 

در این بیانیه آمده است: «رئیس‎جمهور ترامپ از نخست‎وزیر نتانیاهو دعوت کرده است که برای دیدار با وی ماه فوریه (ماه آیندۀ میلادی) به واشنگتن سفر کند.»

دفتر نخست‎وزیری رژیم صهیونیستی مکالمۀ تلفنی نتانیاهو و ترامپ را «بسیار گرم» توصیف کرد و افزود زمان دقیق ملاقات میان این دو طی روزهای آینده تعیین خواهد شد.

این بیانیه می‎افزاید: «نخست‎وزیر تمایل خود را برای همکاری نزدیک با رئیس‎جمهور ترامپ برای ایجاد یک چشم‌انداز مشترک برای پیشبرد صلح و امنیت در منطقه، ابراز کرده است.»

بر اساس این گزارش، توافق هسته‎ای با ایران و وضعیت فلسطین از دیگر موضوعاتی بودند که در این تماس تلفنی مطرح شدند.

نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در نشست کابینۀ خود دربارۀ مخالفت خود با توافق هسته‎ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 سخنرانی کرد.

ایران و گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین به‌علاوۀ آلمان در تاریخ 23 تیر 1394 بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق دست یافتند. این توافق از 26 دی 1394 اجرایی شد.

نتانیاهو گفت مقابله با آنچه وی «تهدید ایران» می‎داند و لغو توافق هسته‎ای با تهران همچنان از اهداف کلیدی رژیم صهیونیستی به‌حساب می‎آیند.

رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه‎ای از مخالفان سرسخت توافق ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برنامۀ هسته‎ای تهران هستند. 

پس از تماس تلفنی نتانیاهو و ترامپ، کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‎‌‎ای اعلام کرد این دو به توافق رسیده‎اند که دربارۀ مسائل خاورمیانه ازجمله ایران به مشورت‎ نزدیک ادامه دهند.

دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی (راست) و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا پیش از برگزار شدن مراسم تحلیف ترامپ در برج این غول املاک و مستغلات در ایالات‌متحده

ترامپ که در طول مبارزات انتخاباتی خود تهدید کرده بود که برجام را «پاره خواهد کرد» و یا مجدداً به مذاکره بر سر برنامۀ هسته‎ای ایران خواهد پرداخت، اخیراً اعلام کرده است که برجام، بدترین توافق موجود است.

رئیس‌جمهور امریکا در تاریخ 8 دی و در اولین واکنش خود به توافق ایران و گروه 1+5، برجام را «توافقی ناگوار» خواند و بر حمایت خود از اسرائیل تأکید کرد.

وی در پیامی در صفحۀ شخصی خود در شبکۀ اجتماعی توییتر نوشت: «توافق ناگوار با ایران، آغاز پایان دوستی دولت کنونی با اسرائیل بود. نمی‌گذاریم بی‌احترامی به اسرائیل ادامه یابد.»

 نتانیاهو علاوه بر موضوع توافق هسته‎ای با ایران، بر سر مسئلۀ فلسطین و تداوم شهرک‎سازی‎ها در اراضی اشغالی این کشور با باراک اوباما، رئیس‎جمهور سابق امریکا، اختلاف داشت.

شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ 3 دی و در اقدامی تاریخی قطعنامۀ‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک‏‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینیان را با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنعِ امریکا تصویب کرد. رأی ممتنع و مخالفت دولت پیشین امریکا با تداوم شهرک‌سازی‎ها به موضوعی جنجالی مبدل شد.

از دیگر موضوعاتی که موجب افزایش تنش میان دولت پیشین امریکا و رژیم صهیونیستی بود، انتقال سفارت امریکا از تل‎آویو به بیت‌المقدس اشغالی است.

اوباما ماه گذشته به‌مانند رؤسای جمهور پیشین امریکا در 20 سال اخیر، بار دیگر با انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس مخالفت کرد. وی در دورۀ ریاست‌جمهوری‌اش هر 6 ماه، یک‌بار با جابجایی سفارت امریکا در سرزمین‌های اشغالی مخالفت کرده بود.

اکنون ‌شان اسپنسر، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرده است که دولت ترامپ روند بررسی انتقال احتمالی سفارت امریکا به قدس اشغالی را آغاز کرده است و تصمیم دربارۀ این اقدام به‌زودی اتخاذ نخواهد شد.

ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که در صورت دستیابی به قدرت سفارت ایالا‌ت‎متحده را به قدس اشغالی منتقل خواهد کرد.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانۀ باختری و نوار غزه به پایتختی بیت‌المقدس هستند. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال‌شده در جنگ 1967 هستند، اما تل‌آویو از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش‌روزه امتناع کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku