لاوروف: امریکا به مذاکرات صلح سوریه در آستانه دعوت شده است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه (عکس از خبرگزاری اسپوتنیک)

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، می‎گوید امریکا به مذاکرات صلح سوریه که قرار است در پایتخت قزاقستان برگزار شود، دعوت شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، لاوروف این اظهارات را روز پنج‌شنبه (30 دی) در گفت‎‏وگو با خبرنگاران مطرح کرد.

وزیر امور خارجۀ روسیه در واکنش به سؤال خبرنگاری که از وی پرسید شرایط روسیه برای دعوت از امریکا برای شرکت در نشست آستانه چیست؟ پاسخ داد: «همان‎طور که دیروز گفتم، آن‎ها به نشست دعوت شده‎اند.»

لاوروف چهارشنبه (29 دی) در نشست مطبوعاتی سالانۀ خود گفته بود که مسکو دعوت از نمایندگان دولت امریکا و سازمان ملل متحد برای شرکت در دور جدید مذاکرات سوریه در آستانه را امری مناسب ارزیابی می‎کند.

به گفتۀ این مقام روس، مسکو امیدوار است که دولت جدید دونالد ترامپ، رئیس‎‏جمهور منتخب امریکا که از روز جمعه (1 بهمن) زمان امور کاخ سفید را بر عهده خواهد گرفت، این دعوت را بپذیرد.

وزیر امور خارجۀ روسیه گفته بود: «این اولین ارتباط رسمی [با دولت جدید امریکا] خواهد بود که می‎تواند مسیر را برای مذاکرات در مورد چگونگی کارآمدتر کردن مبارزه با تروریسم در سوریه، باز کند.»

پیشتر اعلام شده بود نشست آستانه در تاریخ 4 بهمن به میزبانی دولت قزاقستان، با حضور نمایندگان دولت و معارضان سوریه، نظارت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه و مشارکت نمایندۀ سازمان ملل برگزار می‎شود و در صورت موافقت طرفین، این مذاکرات از تاریخ 20 بهمن با میانجیگری استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، در ژنوِ سوئیس ادامه خواهد یافت.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران روز چهارشنبه در حاشیۀ نشست غیررسمی و مشورتی سوریه در داووسِ سوئیس اعلام کرده بود تهران مخالف حضور امریکا در نشست مذاکرات صلح سوریه در قزاقستان است.

ظریف گفته بود: «ما همواره گفته‌‏ایم موافق حضور امریکا نیستیم؛ همین‏‌طور اعلام کردیم که ما دعوت‌کننده برای اجلاس هم نیستیم بلکه قزاقستان دعوت‏‌کننده است و ما موضع خودمان را اعلام کرده‎ایم.»

بشار اسد، رئیس‌جمهور روسیه

اسد: هدف مذاکرات آستانه آتش‎‏بس و آشتی  است

بشار اسد، رئیس‎جمهور سوریه، در گفت‎وگو با شبکۀ تی‎بی‌اس ژاپن که خلاصه‎ای از متن آن روز پنج‎شنبه بر روی حساب دفتر ریاست‏‎جمهوری سوریه در شبکۀ اجتماعی توییتر منتشر شد، اعلام کرد بر این باور است که مذاکرات آستانه باهدف دستیابی به آتش‎بس برگزار خواهد شد.

وی افزود این مذاکرات به گروه‌‎های معارض و تروریستی این فرصت را می‎دهد که با کنار گذاشتن سلاح‌هایشان به توافق‌ آشتی با دولت بپیوندند و از عفو دمشق برخوردار شوند.

 اسد گفت: «تا اینجای کار، ما بر این باور هستیم که نشست آستانه برای گفت‎‏وگو با گروه‎‏های تروریستی دربارۀ آتش‎‏بس و اجازه دادن به آن‎‏ها برای پیوستن به توافق‎های آشتی برگزار می‎شود.»

وی تأکید کرد دستیابی به آتش‎بس زمینه را برای حمایت از مردم و ارسال کمک‏‌های انسان دوستانه به‌ تمامی مناطق سوریه، فراهم می‎‏کند.

رئیس‏‌جمهور سوریه همچنین ابراز امیدواری کرد که اجلاس آستانه محلی برای بحث دربارۀ «همه‎چیز» با گروه‎‏های معارض باشد، اما درعین‌حال تصریح کرد معلوم نیست در این نشست گفت‎وگوی سیاسی مناسب صورت بگیرد «چراکه روشن نیست چه کسانی در آن شرکت خواهند کرد».

سوریه از حدود 5 سال پیش عرصه درگیری‌های مرگباری بوده است. به گزارش مرکز تحقیقات سیاسی سوریه، درگیری‌ها در این کشور تاکنون حدود 470 هزار کشته و یک‌میلیون و 900 هزار زخمی به‌جا گذاشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku