تحلیلگر: آتش‌بس سراسری در سوریه سازنده و مثبت است

تصویری از کودکان سوری در نخستین روز اجرای آتش‌بس سراسری در این کشور در حومۀ شرقی دمشق، پایتخت سوریه، 10 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک کارشناس سیاسی می‌گوید اجرای آتش‌بس سراسری در سوریه سازنده و مثبت است.

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از توافق آتش‌بس در سوریه که با میانجی‌گری روسیه و ترکیه حاصل شد، حمایت کرده است. با آغاز اجرای آتش‌بس سراسری در سوریه از نیمه‌شب پنجشنبه (9 دی) اغلب مناطق این کشور شاهد آرامش نسبی بوده است.

کوین برت، نویسنده و کارشناس مسائل خاورمیانه یکشنبه (12 دی) در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت این «پربارترین و مثبت‌ترین» آتش‌بس در سوریه است و این بار فرصتی برای حرکت به‌سوی تحقق صلح در این کشور جنگ‌زده وجود دارد.

برت افزود: «چند دلیل برای این موضوع وجود دارد ... به نظر می‌رسد ترکیه نسبت به این موضوع علاقه‌مند شده و شاید از متحدان خود در ناتو دل کنده است که این هم حاصل کودتای نافرجامی است که فتح‌الله گولن را در این زمینه مقصر دانسته‌اند، وی که در پنسیلوانیا زندگی می‌کند، آشکارا یک سرمایه برای امریکا به شمار می‌رود و با سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در ارتباط است و احتمالاً این موضوع در کاهش ارتباط ترکیه با اربابان خود در ناتو و تمایل آنکارا به گفتگوی صادقانه با روسیه و ایران مرتبط است.»

رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل دربارۀ طرح پیشنهادی ترکیه و روسیه برای صلح در سوریه، 11 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل دربارۀ طرح پیشنهادی ترکیه و روسیه برای صلح در سوریه، 11 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وی تأکید کرد این آتش‌بس نسبت به توافق‌های گذشته از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردار است و احتمالاً بزرگ‌ترین عامل آن نیز پیوستن ترکیه به نیروهایی است که خواهان تحقق صلح و ثبات در سوریه هستند.

بااین‌وجود برت افزود نو محافظه‌کارانی که موضعی قدرتمند در ناتو و با تندروها در اسرائیل ارتباط دارند، برخی از ترفندهای معمول خود را ارائه می‌کنند تا برای بی‌ثبات نگاه داشتن سوریه به این جنگ ادامه دهند.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه از رأی سازمان ملل علیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی که خشم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم را برانگیخت و همچنین قطعنامۀ سازمان ملل که روند صلح در سوریه را تأیید کرد، تقدیر کرد.

به گفتۀ وی، پایبندی «نسبتاً» خوب به آتش‌بس سوریه امکان‌پذیر است هرچند نمی‌توان انتظار داشت که این پایبندی کامل باشد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku