264 نمایندۀ مجلس ایران خواهان اقدام متقابل در برابر امریکا

سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در صحن علنی مجلس (14 آذر 95، عکس از خبرگزاری خانه ملت)

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تمدید قانون تحریم ایران در سنای امریکا را محکوم کرده و خواهان اقدام متقابل دولت شده‌اند.

264 نمایندۀ مجلس شورای اسلامی یکشنبه در بیانیه‌ای خواستار اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام شدند.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسۀ مجلس، در پایان جلسه علنی امروز این بیانیه را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است: «نمایندگان کنگرۀ امریکا طی یک حرکت نمایشی، اقدام به تمدید قانون ظالمانه آی‌اِس‌اِی و تحریم علیه ملت بزرگ ایران کردند که با روح برجام در تضاد است، این در حالی است که به کرات مقامات بین‌المللی و مسئولان امریکایی بر انجام تعهدات ایران، صحه گذاشته‌اند.»

نمایندگان افزودند: «ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی این اقدام مجلس نمایندگان امریکا را محکوم کرده و آن را نشانگر اوج بی‌مسئولیتی امریکایی‌ها در انجام تعهدات بین‌المللی می‌دانیم و از آنجا که در قانون اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، پیش‌بینی لازم برای نقض عهد طرف مقابل به عمل آمده است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اکیداً از دولت محترم می‌خواهند در اسرع وقت و مقابله با قانون مذکور، بخصوص بند 3 و 7 قانون اقدامات متقابل را تحقق بخشیده و به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.»

در این بیانیه همچنین تصریح شده است: «سرعت در اجرای قانون مذکور در شرایط مقابله با اقدامات نقضی طرف متقابل ضروری است و از کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس می‌خواهیم نظارت کافی در اجرای این قانون را کرده و گزارشی مستمر به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.»

نمایی از ساختمان کنگرۀ امریکا (تصویر آرشیوی)

مجلس سنای امریکا 11 آذر طرح تمدید 10 سالۀ تحریم‌ها علیه ایران را به‌اتفاق آراء تصویب کرد. در این جلسۀ سنا، طرح تمدید قانون تحریم ایران موسوم به آی‌اس‌اِی با 99 رأی موافق و یک رأی ممتنع، بدون رأی مخالف، به تصویب رسید.

برنی سندرز تنها سناتور دموکراتی بود که به این طرح رأی نداد.

پیش‌تر نیز مجلس نمایندگان امریکا در تاریخ 25 آبان با 419 رأی موافق در مقابل یک رأی مخالف، این طرح را تصویب کرده بود و این طرح اکنون برای تبدیل ‌شدن به قانون تنها باید به امضای اوباما برسد.

در همین حال، یک مقام ارشد کاخ سفید گفت انتظار می‌رود باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، نیز این طرح را امضا کند.

این مقام کاخ سفید گفت دولت امریکا معتقد است این اقدام کنگره و سنا، توافق هسته‌ای با ایران را نقض نمی‌کند، بنابراین شرایط لازم برای امضا شدن از سوی رئیس‌جمهور را دارد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا (تصویر آرشیوی)

این در حالی است که مسئولان ایرانی بارها تأکید کرده‌اند تمدید تحریم‌ها علیه ایران نقض برجام است و واکنش ایران را در پی خواهد داشت.

حسن روحانی یکشنبه در صحن علنی مجلس گفت: «به عنوان رئیس‌جمهور کشور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می‌کنم که نقض برجام را ازسوی هیچ یک از اعضای 1+5 تحمل نخواهیم کرد و به آن پاسخ مناسب خواهیم داد.

وی تاکید کرد: «مصوبۀ اخیر کنگره امریکا به اعتقاد ما با برجام مغایرت داشته وناقض آن است لذا رئیس‌جمهور امریکا موظف است با استفاده از اختیارات خود از تایید و به‌ویژه از اجرای آن جلوگیری کند.

سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در صحن علنی مجلس (14 آذر 95، عکس از خبرگزاری خانه ملت)

روحانی خاطر نشان کرد: «چنانچه این مصوبه به اجرای گذاشته شود، نقض فاحش برجام بوده و پاسخ قاطعانۀ ما را به دنبال خواهد داشت. حتی امضای آن توسط رئیس‌جمهور امریکا نیز خلاف تعهدات آمریکا می‌دانیم و با عکس‌العمل مقتضی روبرو خواهد شد.»

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، 3 آذر فرمودند اگر این تحریم‌ها، تمدید، اجرایی و عملیاتی شود قطعاً نقض برجام است و جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز دربارۀ واکنش احتمالی ایران به اقدام امریکایی‌ها گفت: «جمهوری اسلامی ایران ضرورتی بر  علنی کردن آن (اقدامات متعاقب) مسأله ندارد، ما پیش‌بینی‌های لازم را از قبل کرده‌ایم. یعنی آمادگی خوبی داریم که بخواهیم واکنش نشان دهیم.»

مقام‌های امریکا در سال 1996 و در دورۀ ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، ایران را به بهانۀ واهی تلاش برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای، تحریم کردند.

ایران شدیداً این اتهام را رد و اعلام کرد به‌عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد به پیمان‎نامۀ منع گسترش سلاح‎های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، حق استفاده از فناوری هسته‎‏ای برای اهداف صلح‌آمیز را دارد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku