ویدئو: نابودی بزرگ‌ترین صخرۀ مرجانی جهان در استرالیا

تصویری از صخره‌های مرجانی استرالیا

دانشمندان نسبت به نابودی بی‌سابقۀ بزرگ‌ترین صخرۀ مرجانی جهان در استرالیا هشدار دادند.

دانشمندان استرالیایی سه‌شنبه (9 آذر) پس از انجام بررسی‌های لازم اعلام کردند افزایش دمای آب‌های سراسر جهان، باعث تخریب بی‌سابقۀ دیوارۀ بزرگ مرجانی، بزرگ‌ترین مجموعۀ صخره‌های مرجانی در دنیا، شده است.

دیوارۀ بزرگ مرجانی به مجموعۀ عظیمی از صخره‌های مرجانی گفته می‌شود که در شرق استرالیا و در اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند.

این دانشمندان گفتند تحقیقات نشان می‌دهد دو سوم (۷۰۰ کیلومتر) از این مجموعۀ عظیم و ارزشمند اقیانوسی نابود شده است. این اتفاق طی ۹ ماه اخیر روی داده است. این صخره‌ها منبع اصلی غذایی فیتوپلانکتون‌ها، که آن‌ها نیز منبع تغذیۀ ماهیان و جانداران آبزی هستند، به شمار می‌روند.

در گزارش دانشمندان آمده این میزان نابودی در طول حیات بزرگ‌ترین صخره‌های مرجانی جهان که حدود 348 هزار کیلومترمربع  گستردگی دارند، بی‌سابقه بوده است.

تصویری از صخره‌های مرجانی استرالیا

تری هیوز، یکی از دانشمندانی که این مسئله را بررسی کرده‌، گفت تنها با 1 درجه گرم‌تر شدن کرۀ زمین، این اتفاق رخ داده است. بنابراین با 2 درجه گرم شدن هوای کرۀ زمین، که طبق آمارهای جهانی پیش‌بینی شده، صخره‌های مرجانی با چالش بسیار بزرگی مواجه خواهند بود.

سفید شدن صخره‌ها زمانی رخ می‌دهد که آب بیش‌ازحد گرم باشد. این گرمای زیاد آب باعث می‌شود جلبک‌هایی که درون صخره‌های مرجانی زندگی می‌کنند از بین بروند. بنابراین صخره‌ها آهکی شده و به رنگ سفید درمی‌آیند.

هیوز با بیان اینکه بخش‌های مرکزی و جنوبی این صخره‌ها آسیبی ندیده‌اند، گفت مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد تا مرجان‌ها دوباره به قسمت‌های شمالی بازگردند.

وی افزود: «این روند به‌کندی صورت می‌گیرد. ما فکر می‌کنیم حدود 10 تا 15 سال زمان لازم است تا مقدار قابل‌توجهی از مرجان‌ها دوباره در صخره‌ها پدیدار شوند.»

سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) نیز در ماه می (اردیبهشت) صخره‌های مرجانی استرالیا را در فهرست میراثِ «درخطر نابودی» خود قرار داده و از دولت استرالیا خواسته بود دربارۀ حفاظت از این مجموعۀ عظیم اقدامات لازم را به عمل آورد.

مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا، در ماه ژوئیه (خرداد) اعلام کرد 1 میلیارد دلار استرالیا برای حفاظت از این صخره‌ها اختصاص داده است.

نابودی صخره‌های مرجانی استرالیا نه‌تنها برای محیط زیست زمین خبری تأسف‌بار است، بلکه نگرانی‌های زیادی را نیز برای دولت این کشور به همراه داشته است، چراکه هرسال تعداد قابل‌توجهی از گردشگران برای مشاهدۀ این ساختار زنده و طبیعی راهی این منطقه می‌شوند و سالانه حدود 5.2 میلیارد دلار استرالیا برای این کشور درآمدزایی می‌کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku