News   /   آمريکا

وعدۀ فعالان امریکایی به تداوم اعتراضات به طرح خط لولۀ داکوتای شمالی

معترضان مخالف طرح خط لوله نفتی در منطقه کانن بال در ایالت داکوتای شمالی امریکا، 1 آذر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

معترضان مخالف احداث یک خط لولۀ نفتی در ایالت داکوتای شمالی امریکا می‌گویند به تظاهرات خود علیه این پروژه ادامه خواهند داد.

حدود 300 نفر از معترضان به احداث این خط لولۀ جنجالی پس از درگیری چند روز پیش با پلیس، به علت سرمازدگی و سایر عوارض جسمانی تحت درمان قرار گرفتند.

تصاویری که معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که پلیسِ شهر مورتون برای پراکنده کردن آنان به گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی و ماشین‌های آب‌پاش متوسل شده بود. این درگیری‌ها شامگاه یکشنبه آغاز و تا دوشنبه به طول انجامید.

سخنگوی یکی از گروه‌های حامی محیط زیست در منطقه با انتقاد از شدت عمل نیروهای پلیس گفت: «در شرایطی که هوا بسیار سرد شده است،  پلیس شهر مورتون از ماشین آب‌پاش علیه ما استفاده می‌کند.»

اما کایل کیکمایِر، رئیس‌ پلیس شهر مورتون، از تصمیم پلیس در استفاده از خشونت علیه معترضین دفاع کرد.

به رغم خشونت پلیس و برودت فزایندۀ هوا، معترضان از تداوم تظاهرات خود خبر داده‌اند.

ساموئل هانا، عضو یکی از قبایل سرخپوستی که خط لولۀ نفت زیست‌بوم آن‌ها را تهدید می‌کند، می‌گوید: «حتی در صورت برودت بیشتر هوا و بارش برف، باز هم اینجا می‌مانیم.»

درگیری‌های اخیر تازه‌ترین دور از خشونت‌های چند ماهه اخیر میان پلیس و معترضان بوده است؛ پلیس داکوتای شمالی تاکنون حدود 500 تَن از فعالان را دستگیر کرده است. 

تصویری از درگیری پلیس و معترضان در داکوتای شمالی، 1 آذر 1395 (عکس از رویترز)

این اعتراضات، که با هدایت بومیان امریکا پیش می‌رود، به جنبش بزرگتری تبدیل شده که قبایل مختلف و فعالان محیط زیست را با خود همراه کرده است.

احداث این خط لولۀ هزار و 886 کیلومتری در اواخر ژانویه به تصویب رسید؛ این اقدام خشم و اعتراض ساکنان و برخی از قبایل بومی این منطقه را به همراه داشته است.

این پروژه که هزینۀ آن حدود سه میلیارد و 800 میلیون دلار برآورد می‌شود، قرار است نفت خام را از ایالت داکوتای شمالی به ایالت‌های داکوتای جنوبی و آیووا و در نهایت به خط لولۀ نفت پاکوتا در ایالت ایلینوی منتقل کند.

روند احداث این خط لوله در ماه سپتامبر متوقف شد.

مخالفان می‌گویند احداث این خط لوله، منابع آبی و برخی از عبادتگاه‌های قبایل را در این منطقه به خطر خواهد انداخت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku