دادگاه ترکیه قرار بازداشت 9 تن از کارکنان روزنامۀ جمهوریت را تمدید کرد

تصویر آرشیوی از درگیری پلیس ضد شورش ترکیه با هواداران فتح الله گولن

دادگاه ترکیه قرار بازداشت 9 تن از کارکنان روزنامۀ جمهوریّت را که به جناح مخالف وابسته است، تمدید کرد.

به گزارش فرانس پرس، در ادامۀ سرکوب مخالفان در ترکیه، دادگاهی در استانبول روز شنبه به طور رسمی قرار بازداشت 9  تن از کارکنان روزنامۀ جمهوریت را که قرار است فردا محاکمه شوند، صادر کرده است.

این در حالی است که رویکردهای سرکوب‌گرانۀ دولت آنکارا به ویژه ادامۀ حالت فوق‌العاده بعد از کودتای نافرجام تیرماه در این کشور، نگرانی و هشدارهای بین‌المللی را در پی داشته است.

نیروی پلیس ترکیه هفتۀ گذشته مراد صابونجو، سردبیر ارشد، موسی کارت، کاریکاتوریست و قدری گورسیل، ستون‌نویس روزنامۀ جمهوریت را به اتهام ارتباط با پیکارجویان کردتبار و جنبش فتح‌الله گولن، روحانی مخالف رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، بازداشت کرد.

تظاهرات مقابل دفتر روزنامۀ جمهوریت در آنکارا در اعتراض به بازداشت کارکنان این روزنامه (10 آبان 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

پلیس ترکیه بعد از این دستگیری در بیانیه‌ای اعلام کرد «اسنادی» وجود دارد که نشان می‌دهد اندکی پیش از کودتای نافرجام 26 تیر، این افراد مظنون مطالبی را به منظور مشروع جلوه‌دادن کودتا منتشر کردند.

در مجموع 13 تن از کارکنان این روزنامه در حملات دوشنبۀ گذشته در ترکیه بازداشت شدند که از میان آنها، حکمت چتینکایا و آیدین انگین، ستون‌نویسان این روزنامه به علت کهولت سن و وضعیت جسمانی آزاد و دو مظنون دیگر نیز از اتهام تبرئه شدند.

این در حالی است که رسانه‌ها روز جمعه از بازداشت صلاح الدین دمیرتاش و خانم فیگن یوکسک‌داغ، رهبران حزب دمکراتیک خلق (ح.د.پ) که از نمایندگان پارلمان ترکیه نیز هستند، خبر دادند.

افزون بر این، هفت تن دیگر شامل نمایندگان پارلمان و اعضای حزب دموکراتیک خلق، به حکم دادگاه بازداشت و روانۀ زندان شده‌اند.

بازداشت کارکنان جمهوریت انتقاد شدید اتحادیۀ اروپا را به دنبال داشته است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، این اقدام سرکوب‌گرانۀ ترکیه را نقض آزادی بیان دانسته است.

سرکوب کارکنان روزنامۀ جمهوریت در حالی صورت می‌گیرد که دولت ترکیه در ماه‌های اخیر برخی از رسانه‌ها، از جمله خبرگزاری دجله و روزنامه اوزگور گوندم، را توقیف کرده‌است.

دولت آنکارا بعد از کودتای نافرجام در بامداد 26 تیر 1395، با آغاز عملیات گسترده علیه هواداران جنبش گولن، ده‌ها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت، از کار تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده‌است.

در این سرکوب‌ها، دست‌کم 160 رسانه تعطیل و بیش از 37 هزار نفر دستگیر شده‌اند.

در کودتای اخیر در ترکیه، گروهی از نیروهای ارتش با هدف سرنگونی دولت، به عملیات نظامی در استانبول و آنکارا پرداختند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی ناکام ماند.

در این کودتا دست‌کم 246 نفر کشته و بیش از 2100 نفر زخمی شدند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku