دولت ترکیه عملیات سرکوب مخالفان را تشدید کرده است

تصویری از نیروی گشت پلیس ترکیه بعد از دستگیری دو مقام شهرداری در دیاربکر (6 آبان 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترکیه در ادامۀ سرکوب مخالفان، 15 شبکۀ رسانه‌ای را تعطیل و بیش از 10 هزار تن از کارکنان دولتی را برکنار کرده‌است.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، تعطیلی رسانه‌ها و عزل هزاران تن از کارکنان عمومی دولت، روز شنبه بر مبنای دو حکم جدید صورت گرفت که در ادامه وضع فوق‌العاده در این کشور صادر شده بود.

احکام و مصوبات هیئت دولت ترکیه در زمان وضع فوق‌العاده به اندازۀ قوانین مصوب مجلس اعتبار دارد.

وضع فوق‌العاده که اولین بار چند روز بعد از کودتا برقرار شد، پیش از این در ماه جاری میلادی (اکتبر) به مدت 12 هفتۀ دیگر تمدید شد.

اساتید دانشگاه، آموزگاران و کارکنان بخش بهداشت و درمان از جمله افرادی هستند که در قالب احکام جدید و به اتهام ارتباط با جنبش فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت، برکنار شده‌اند.

آنکارا، فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت ترکیه را که در تبعیدی خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، طراح اصلی کودتای نافرجام تیرماه 1395 در این کشور می‌داند.

این درحالی است که تقریبا همۀ 15 گروه رسانه‌ای که روز شنبه تعطیل‌ شده‌اند از بخش عمدتاً کردنشین در جنوب شرق ترکیه بوده‌اند.

بر مبنای مصوبات هیئت دولت ترکیه، ملاقات خصوصی وکلای حقوقی با موکلشان محدود شده و روند انتصاب رؤسای دانشگاه نیز تغییر کرده است.

با تغییر در روند انتصاب رؤسای دانشگاه‌‌های ترکیه، از این پس رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به طور مستقیم رؤسای دانشگاه را از نامزدهایی که شورای آموزش عالی معرفی می‌کند، انتخاب خواهد کرد.

تصویری از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در میان هواداران خود در قونیه (23 مهر 1395، عکس از خبرگزاری آسوشیتدپرس)

رؤسای دانشگاهها پیش از این با آرای اساتید دانشگاه‌ انتخاب می‌شدند.

دولت آنکارا بعد از کودتای نافرجام تیرماه، با آغاز عملیات گسترده علیه هواداران جنبش گولن، دهها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت یا از کار تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده‌است.

در این سرکوب، دست‌کم 160 رسانه تعطیل و بیش از 37 هزار نفر دستگیر شده‌اند.

در کودتای اخیر در ترکیه، گروهی از نیروهای ارتش، بامداد 26 تیر 1395، با هدف سرنگونی دولت، به عملیات نظامی در استانبول و آنکارا پرداختند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی ناکام ماند.

در جریان این کودتا دست کم 246 نفر کشته و بیش از 2100 نفر زخمی شدند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku