News   /   گزارش

آزادی شهر مسیحی‌نشین قراقوش از تصرف داعش

تصویری از نیروهای دولتی عراق و یگان‌های بسیج مردمی در حال پیشروی در روستایی در جنوب موصل(عکس از خبرگزاری فرانسه)

نیروهای ارتش عراق اراضی وسیعی از مناطق شرق و شمال شرق شهر موصل را از تصرف تروریست‌های تکفیری داعش آزاد کرده‌اند.

الطاف احمد، خبرنگار پرس تی‌وی، از منطقه‌ای تازه‌آزاد‌شده در موصل که بیش از دوهزار سال موطن مسیحیان عراقی بوده است، گزارش می‌دهد :

دیوارهای بناها در منطقه بخدیده را دودی ناشی از آتش تیراندازی سیاه کرده است و بر روی دیوار منازل شعارهای داعش به چشم می‌خورد. نیروهای عراقی این منطقه به نام قراقوش را که محلی‌ها آن را بخدیده می‌نامند، آزاد کرده‌اند. این شهرستان که زمانی موطن 50 هزار مسیحی بود، بزرگترین شهر مسیحی‌نشین عراق است.

تصویربرداران پرس تی‌وی با همراهی  نیروهای عراقی از کلیساهای محلی در این منطقه که تروریست‌های تکفیری تخریب کرده‌اند، بازدید اختصاصی داشته‌اند. کلیساهایی که دیگر صدای ناقوس آن‌ها شنیده نمی‌شود.

تروریست‌های تکفیری گذرگاهی به سمت این در حفر کرده‌اند، این  گذرگاه که یکی از بزرگترین سوراخ موش‌های آن‌هاست، چندین متر طول دارد.

نیروهای عراقی می‌گویند این مکان جایی است که تک‌تیراندازان و عوامل انتحاری داعش از بیم حملات زمینی و هوایی ارتش عراق در آن مخفی می‌شدند.

کلیسایی دیگر، بزرگترین کلیسا در قرقوش به انبار تسلیحات و کارخانۀ ساخت تولید بمب داعش تبدیل شده‌است.

نیروهای عراقی و یگان‌های بسیج مردمی یک کارگاه تولید بمب داعش را در این منطقه کشف کردند. داعش از این مواد سمی برای ساخت تسلیحات خود استفاده می‌کرده‌است.

داعش برای ساخت این تسلیحات کلرین را با دیگر مواد سمی ترکیب می‌کرده‌است و از آن‌ها علیه نیروهای دولتی و محلی استفاده می کرده‌است.

این حملات موجب شد تا یگان‌های حفاظت نینوا، یک نیروی نظامی طرفدار دولت متشکل از مسیحیانی که مورد آزار و اذیت داعش قرار گرفته بودند، تشکیل دهند.

ساغر عبدالامیر،از تیپ نُهم ارتش عراق می‌گوید: «اهل نینوا و مسلمان هستم. برای آزاد سازی سرزمین‌مان آمده‌ایم. در این کلیسا دختران ایزدی ربوده شده از سنجار، زندانی بودند. اکنون آن‌ها را به موصل انتقال داده‌اند اما آزادشان خواهیم کرد و اگر لازم باشد تا کره ماه هم خواهیم رفت، این دختران عزت و شرف ما هستند.»

وعد خلف، از تیپ یکُم ارتش عراق نیز گفت: «از مسیحیان و مسلمانان دفاع می‌کنیم، کردها و اعراب، شبک و ترکمن، تمامی مردم عراق. نینوا، گورستان تروریست‌های داعش خواهد بود.»

موسی العودی، یکی دیگر از از اعضای تیپ نُهم ارتش عراق، نیز گفت: «اینجا پتاسیم، کلرین و c4 وجود دارد. راکت‌ها را با این مواد پر و آن‌ها را به سوی نیروهای ما و ساکنان محلی شلیک می‌کنند که تلفات زیادی به همراه دارد.»

سدیر بهنام، از یگان حفاظت نینوا می‌گوید: «سرزمین‌مان را آزاد کردیم اما آن‌ها را تا موصل تعقیب خواهیم کرد، آن‌ها را در این‌جا دفن کردیم. همه ما اعم از مسیحی و مسلمان و کُرد در این جا مبارزه کردیم. ما همه در مقابله با داعش متحد هستیم.»

نیروهای عراقی در 26 مهر 95 عملیاتی را با هدف بیرون راندن تروریست‌های داعش را از استان نینوا و مرکز آن موصل آغاز کردند.

این عملیات مسیحیان در این منطقه را به بازگشت به سرزمین مادریشان با قدمتی 2 هزار ساله امیدوار کرده است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku