«فرانسه مایل است در مذاکرات دربارۀ سوریه با روسیه مشارکت کند»

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، می‌گوید پاریس موضع خود را دربارۀ مخالفت با حمایت مسکو از دولت سوریه تغییر نمی‌دهد، اما مایل است با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دربارۀ مناقشۀ سوریه گفتگو کند.

اولاند یکشنبه (25 مهر) تأکید کرد: «ولادیمیر پوتین نمی‌خواهد به طور جدی دربارۀ سوریه گفتگو کند. من برای این کار همواره آماده‌ام، اما فشار را برنمی‌دارم.»

وی خاطرنشان کرد توقف بمباران‌، برقراری آتش‌بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه ازجمله موضوع‌های گفتگوها خواهد بود.

دیدار بین پوتین و اولاند در پاریس که قرار بود 19 اکتبر (28 مهر) برگزار شود پس از آنکه رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد مایل است تنها دربارۀ مناقشۀ سوریه گفتگو کند، لغو شد.

پوتین پیشتر از فرانسه به علت مشارکت نکردن در تلاش‌های بین‌المللی با هدف پایان دادن به بحران در سوریه انتقاد کرده‌بود و گفته‌بود پاریس به فراخوان‌های روسیه برای اقدام مشترک دربارۀ سوریه به درستی پاسخ نداده‌است.

پوتین با اشاره به اینکه «فرانسه زیاد در حل‌وفصل مناقشۀ سوریه مشارکت ندارد» افزود روسیه همواره آماده‌است دربارۀ سوریه مذاکره کند به ویژه با فرانسه.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه 

وی همچنین افزود مقام‌های فرانسوی که ناگهان تصمیم گرفتند دستورکار سفر رئیس‌جمهور روسیه به کشورشان را تغییر دهند و موضوع سوریه را مطرح کنند، این سفر را لغو کردند.

پوتین تأکید کرد: «ما غیر از سوریه مسائل دیگری هم داریم که می‌توانستیم دربارۀ آن‌ها صحبت کنیم.»

تنش‌ در روابط میان پاریس و مسکو پس از آنکه روسیه قطعنامۀ فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل را که خواهان توقف بمباران شهر حلب سوریه شده بود، وتو کرد، تشدید شد.

پوتین، فرانسه را به پیگیری عمدی قطعنامۀ پیشنهادی به سازمان ملل به منظور «برافروختن اوضاع و دامن زدن به جنون روسیه‌ [هراسی]» محکوم کرده‌است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku