News   /   گزارش

گزارش: حمله به شیعیان نیجریه در روز عاشورا

مراسم عزاداری روز عاشورا در شهر فونتوا در نیجریه

نیروهای ارتش نیجریه و اوباش ضمن درگیری با شیعیان در مراسم عاشورا، دست‌کم 13 تن از عزاداران حسینی را در مناطق مختلف این کشور به ضرب گلوله کشتند.

ارتش نیجریه که از شب عاشورا مسجد شیعیان را در شهر کادونا در مرکز این کشور محاصره کرده بود، روز چهارشنبه (21 مهر) با شلیک گلوله‌های جنگی به سوی عزاداران حمله کرده‌است.

در همین حال جنبش اسلامی نیجریه، سرکوب شیعیان در روز عاشورا را محکوم و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای دولتی از «بدترین نوع تاکتیک‌های ترور .... نظیر به آتش‌کشیدن، سلاخی، قتل و بازداشت غیرقانونی» علیه شیعیان در ایالت‌های کادونا، کاتسینا، کانو و سوکوتو استفاده کرده‌اند.

دانجوما عبداللهی خبرنگار پرس تی‌وی در نیجریه دربارۀ کشتار شیعیان در کادونا و فونتوا در روز عاشورا گزارش می‌دهد:

اعضای جنبش اسلامی نیجریه مراسم عزاداری عاشورا را به صورت مسالمت‌آمیز برگزار کردند.

مردان، زنان و کودکان با اجتماع و سردادن شعارهایی، به عزاداری شهادت امام حسین (ع) پرداختند.

سمیه یونس، یکی از اعضای جنبش اسلامی نیجریه، گفت: «ما همه ساله دهم محرم بیرون می‌آییم (در مراسم عاشورا شرکت می‌کنیم) تا مردم متوجه شوند که امام حسین (ع) فقط مختص به جنبش اسلامی نیست. امام حسین (ع) نماد صلح است. ایشان نوۀ پیامبر اسلام (ص) بودند.»

اما مراسم عزاداری عاشورا در برخی شهرها نظیر سوکوتو و فونتوا در شمال نیجریه به خشونت کشیده شد. برای مثال اینجا در کادونا، اوباش به مرکز اسلامی شیعیان هجوم بردند و آنجا را به آتش کشیدند.  

ناآرامی در سراسر کشور به مرگ 13 تن از اعضای جنبش اسلامی منجر شد. اوباش خانۀ رهبر شیعیان در تودون وادا کادونا را تخریب، اجناس ارزشمند را غارت کردند و آنجا را به آتش کشیدند.

جنبش اسلامی اعلام کرد این خرابکاری‌ها در حضور نیروهای پلیس صورت گرفته‌است.

عبدالمؤمن گیوا، یکی دیگر از اعضای جنبش اسلامی نیجریه، گفت: «نیروهای پلیس و ارتش خشمگین شدند، به مرکز (اسلامی نیجریه) حمله و گاز اشک‌آور شلیک کردند؛ سپس اوباش را فرا خواندند تا این مرکز را به آتش بکشند. این خطرِ دامن‌زدن به بحران از سوی دولت است. ممنوعیت فعالیت جنبش اسلامی به واقع بسیار بسیار غیرضروری بود.»

پلیس گفت تاکنون هیچ کس به اتهام رفتار خشونت‌آمیز علیه جنبش اسلامی بازداشت نشده‌است. پلیس نیجریه هرگونه تحریک جوانان برای به آتش کشاندن این مرکز اسلامی را رد کرده‌است.

سرکوب هواداران جنبش اسلامی نیجریه از دسامبر گذشته و پس از حملۀ سربازان نیجریه به مسلمانان در شهر زاریا و کشتار صدها نفر آغاز شد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku