تحلیل: امریکا با پیامدهای کشتار صنعا روبرو خواهد شد

حملۀ هوایی عربستان به یک مراسم ختم در صنعا، پایتخت یمن حدود 150 کشته بر جای گذاشت. (17 مهر 1395-عکس از خبرگزاری فرانسه)

نشریۀ امریکایی فورین پولیسی با انتشار یک گزارش تحلیلی اعلام کرد امریکا با پیامدهای حملۀ مرگبار اخیر متحدش، عربستان سعودی، به غیرنظامیان در پایتخت یمن، روبرو خواهد شد.

براساس گزارش منابع یمنی در حملۀ شنبه (17 مهر) جنگنده‏‌های سعودی به یک مراسم ختم در پایتخت یمن، بیش از 150 نفر که اکثر آن‏‌ها غیرنظامی بودند، کشته شدند. در جریان این حمله، بیش از 500 نفر زخمی شدند و یکی از بزرگ‌ترین جنایات ائتلاف تحت امر عربستان سعودی در تهاجم به یمن، رقم خورد.

البته یمنی‎ها با حملات دهشتناک به غیرنظامیان غریبه نیستند. براساس تخمین سازمان ملل متحد، اکثر مرگ‌ومیرهای یمن طی 18 ماه تهاجم مرگبار عربستان سعودی، ناشی از حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحتِ امر رژیم سعودی بوده است.  سازمان ملل اخیراً اعلام کرد بیش از 10 هزار نفر، از جمله 4 هزار غیرنظامی در جنگ یمن کشته شده‌اند، با این‌حال حملات هوایی عربستان کماکان ادامه دارند.

در گزارش فورین پولیسی آمده است که کشتار اخیر در صنعا، نقض آشکار هنجارهای سنتی به حساب می‌آید که براساس آن‎ها حفظ حرمت مراسم ختم، حتی در میان دشمنان، یک امر اساسی محسوب می‌شود و بنابراین این حمله پیامدهای سیاسی و اجتماعی قابل‌توجهی داشته است.

براساس اطلاعاتی که این رسانه ارائه داده است، شهردار صنعا، دو عضو یمنیِ گروه نظارت بر آتش‌بسِ سازمان ملل و یک مقام بلندپایۀ نظامی در حملۀ اخیر به صنعا کشته شدند و این موضوع مخالفین دستیابی به صلح را قدرتمند ساخته و روند دستیابی به راه‌حل برای بحران یمن را تضعیف می‎کند.

یکی از مجروحان حملۀ هوایی عربستان به یک مراسم ختم در صنعا، پایتخت یمن (18 مهر 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

بان کی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، این قتل‌عام را محکوم کرده و خواستار انجام یک تحقیق بین‌المللی در قبال آن شده است. این حمله همچنین امریکا را وادار کرده است که برنامۀ فروش تسلیحات به عربستان سعودی را مورد بررسی مجدد قرار دهد.

فورین پولیسی در این گزارش میزان فروش تسلیحات امریکایی به عربستان را از زمان آغاز تهاجم مرگبار رژیم سعودی به یمن در فروردین ماه سال 1394، 22.2 میلیارد دلار تخمین زده است.

این رسانه در عین حال تصریح کرده است هنوز معلوم نیست که آیا این محکومیت‌های بین‌المللی، تأثیری به جا خواهند گذاشت یا خیر.

در این تحلیل آمده است که سازمان ملل تا کنون در قبال بحران یمن یک ناظر درمانده بوده است که قادر به میانجی‌گری برای صلح و یا حتی انجام یک تحقیق مستقل دربارۀ نقض قوانین بین‌المللیِ بشردوستانه از سوی هر دو طرف، نبوده است.

امریکا و بریتانیا نیز به عنوان حامیان ائتلاف متجاوز عربستان سعودی و تأمین‌کنندگان اصلی تسلیحاتِ این ائتلاف، در مقابل جنایات جنگی‌ که متحدشان در یمن مرتکب می‎شود، سکوت کرده‌‎اند و مشخص نیست خطوط قرمز آن‌ها چیست.

براساس این تحلیل، به دلیل عدم وجود یک راه‌حل قابل مذاکره و با توجه به شکست مذاکرات صلح در اوت 2016 (حدود دو ماه پیش) یمن به سمت هرج‌ومرج بیشتر می‌رود.

تحلیل‌گر فورین پولیسی معتقد است در چنین شرایطی، حملۀ اخیر به صنعا موج درگیری نظامی در امتداد مرز یمن با عربستان و حملات موشکی و تلافی‌جویانۀ یمنی‌ها را افزایش خواهد داد و عربستان برای حفظ تمامیت ارضی خود بار دیگر متوسل به امریکا خواهد شد.  

این گزارش می‌افزاید که افزایش خشونت و درگیری در یمن همچنین می‌تواند زندگی امریکایی‎‏ها را نیز به خطر بیاندازد.

ارتش امریکا هفتۀ جاری در دو گزارش مجزا از هدف قرار گرفتن ناوشکن‌های امریکایی در تنگۀ باب المندب در آب‌های یمن خبر داد.

فورین پولیسی تصریح کرد که مبارزان جنبش مردمی انصارالله یمن ادعای امریکا مبنی بر حملۀ موشکی این جنبش به ناوشکن‌های امریکایی را رد کرده‌‎اند، اما هدف قرار گرفتن ناوشکن‌های امریکا به معنای تشدید درگیری در تنگۀ سوق‌الجیشی باب‌المندب است. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku