News   /   اروپا

پوتین: تروریست‌ها عامل حمله به کاروان امدادی سازمان ملل

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در یک نشست اقتصادی در مسکو (21 مهر 1395 - عکس از رویترز)

رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید یکی از گروه‌های تروریستی حاضر در منطقه عامل حملۀ ماه گذشته به کاروان امدارسانی سازمان ملل در حلبِ سوریه بوده‌است.

ولادیمیر پوتین چهارشنبه در یک نشست اقتصادی در مسکو، پایتخت روسیه، گفت: «این اقدام توسط یکی از گروه‌های تروریستی انجام شده‌است و ما این را می‌دانیم. امریکایی‌ها نیز از آن آگاهند اما ترجیح می‌‍‌دهند موضع متفاوتی اتخاذ کنند تا به‌اشتباه، روسیه را متهم کنند.»

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، شامگاه دوشنبه 29 شهریور اعلام کرد یکی از کاروان‌های امدادرسانیِ این سازمان در استان شمالیِ حلب در سوریه هدف حمله قرار گرفته‌است. وی افزود دست‎کم 18 دستگاه از 31 کامیونِ این کاروان امدادی در حالی که مقابل مرکز هلال‌احمر سوریه در منطقۀ اورم الکبریِ حلب پارک شده‌بودند، هدف قرار گرفتند. پس از این حادثه، اعلام شد که 20 غیرنظامی کشته شدند.

پنتاگون مسکو را عامل این حمله دانست، اما وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جنگنده‌های روسی و سوری مسئول حمله به این کاروان امدادی نبودند.

روسیه همچنین اعلام کرد یک پهپاد امریکایی بر فراز مسیر عبور این کاروان گشت‌زنی می‎کرد، بنابراین احتمالاً واشنگتن اطلاعات درستی از چگونگی انجام این حمله در دست دارد.

افزایش تنش‌ها میان روسیه و فرانسه

پوتین همچنین در این سخنرانی دربارۀ وتوی قطعنامۀ پیشنهادی فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل که در نهایت به لغو سفر پوتین به پاریس و افزایش تنش‌ها میان مسکو و پاریس انجامید، صحبت کرد.

پوتین گفت: «به نظر من کسی که باید از ما به‌خاطر وتوی قطعنامۀ فرانسه دلخور می‌شد، طرف‌های مقابل ما نبودند، (بلکه) ما طرفی هستیم که باید دلخور باشیم.»

روسیه شنبه 17 مهر قطعنامهٔ پیشنهادی فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد. این قطعنامه خواستار توقف فوری حملات هوایی ضد تروریستی در حلب شده بود.

پوتین افزود ژان مارک اِرو، وزیر خارجۀ فرانسه، در سفر هفتۀ گذشتۀ خود به مسکو، موضوع قطعنامۀ پیشنهادی را مطرح کرد. به گفتۀ پوتین، به اِرو اعلام شد که قطعنامۀ پیشنهادی پاریس، دولت سوریه را مسئول خشونت‌های حلب می‌داند، اما اگر فرانسه اصلاحاتی در این قطعنامه انجام دهد، احتمال تصویب آن وجود خواهد داشت.

پوتین افزود ولی پس از سفر اِرو به واشنگتن، هیچ تغییری در این قطعنامۀ پیشنهادی ایجاد نشد و فرانسه نیز «روسیه را مسئول تمام این اشتباهات مرگبار» اعلام کرد.

وی افزود: «آن‌ها از موضع ما آگاه بودند. آن‌ها در آن قطعنامه تغییری ایجاد نکردند تا وتو شود. چرا؟ تا شرایط را بدتر کنند، روسیه‌هراسی را در رسانه‌های تحت کنترل خود ترویج دهند و شهروندان خود را فریب دهند.»

امریکا مسئول تیرگی روابط مسکو و واشنگتن

پوتین در این نشست اقتصادی گفت روسیه نگرانِ تیره‌تر شدن روابط با امریکاست، «اما این انتخاب ما نبوده‌است».

وی افزود مسکو هرگز خواستار تیرگی روابط با امریکا نبوده و در مقابل «ما خواهان روابط دوستانه با امریکا، کشوری باعظمت با اقتصادی پیشرو، هستیم».

پوتین گفت برای بهبود روابط مسکو و واشنگتن لازم است امریکا روسیه را «شریکی هم‌تراز» بداند و به‌جای آنکه تلاش کند «شرایطی را به روسیه دیکته کند»، به منافع روسیه احترام بگذارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه (چپ)، و باراک اوباما، همتای امریکایی وی، در حاشیۀ نشست سران گروه 20 در هانگزو (15 شهریور 1395)

پوتین در این راستا به مسئلۀ اتهام‌زنی واشنگتن به روسیه دربارۀ دخالت در رقابت‌های انتخاباتی امریکا اشاره کرد. وی افزود هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، برای کسب امتیازات سیاسی، از شعارهای ضدروسی استفاده کرده‌اند.

وی همچنین در ادامه به ادعای امریکا مبنی بر دخالت روسیه در هک ایمیل‌ها و انجام اقداماتی برای حملۀ سایبری و مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اشاره کرد و آن را راهی برای «تأثیرگذاری بر افکار عمومی» و «افزایش روسیه‌هراسی» دانست.

در همین راستا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، یکشنبه 18 مهر گفت خصومت فزایندۀ واشنگتن در قبال مسکو امنیت ملی روسیه را تهدید می‌کند.

وی همچنین دولت امریکا را مسئول بدتر شدن روابط بین دو کشور دانست.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku