تظاهرات یمنی‌ها علیه جنایات سعودی

در حملۀ هوایی شنبه (17 مهر) عربستان سعودی به سالنی که مردم یمن برای شرکت در یک مراسم ختم در آن حضور داشتند، بیش از 140 نفر کشته و دست‌کم 520 نفر دیگر نیز زخمی شدند. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

هزاران یمنی با حضور در مراسم تدفین شهردار صنعا، که در حملات هوایی سعودی‌ها به شهر صنعا کشته شد، علیه جنایات رژیم آل‌سعود تظاهرات کردند.

هزاران نفر از مردم یمن روز دوشنبه با سردادن شعارهایی، رژیم آل‌سعود و نیروهایش را «دشمنان خدا» خواندند.

در حملۀ هوایی شنبه (17 مهر) عربستان سعودی به سالنی که مردم یمن برای شرکت در یک مراسم  در آن حضور داشتند، بیش از 140 نفر کشته و دست‌کم 520 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

عبدالقادر هلال، شهردار صنعا نیز در این حملۀ هوایی کشته شد.

این حمله هوایی، که محل اجتماع غیرنظامیان در شهر صنعا را هدف قرار داد، با موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها همراه بود و بسیاری خواهان بررسی مستقل دربارۀ این جنایت شدند.

وزارت خارجۀ روسیه یکشنبه (18 مهر) با انتشار بیانیه‌ای حملۀ هوایی به صنعا را محکوم و تأکید کرد: «باید یک تحقیق کامل و بی‌طرف در این باره صورت بگیرد و آمران و مجریان آن باید آن طور که لازم است، مجازات شوند.»

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در واکنش به این جنایت ریاض گفت عربستان به عمد مرتکب این آدمکشی شده‌است.

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله، نیز این حمله را به شدت محکوم کرد. وی افزود مبارزان یمنی از «قاتلان بی‌رحم» سعودی انتقام می‌گیرند.

علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن، با محکوم‌کردن جنایت سعودی‌ها در یمن اعلام کرد جنایت‌های عربستان در یمن، سوریه، عراق و لبنان بی‌پاسخ نخواهد ماند.

در حملۀ هوایی شنبه (17 مهر) عربستان سعودی به سالنی که مردم یمن برای شرکت در یک مراسم ختم در آن حضور داشتند، بیش از 140 نفر کشته و دست‌کم 520 نفر دیگر نیز زخمی شدند. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

شدت این حمله به حدی بوده که حتی امریکا، که از تجاوز عربستان به یمن حمایت می‌کند، اعلام کرده‌است در حمایتش از ریاض در جنگ یمن «تجدیدنظرِ فوری» خواهد کرد.

جیمی مک گولدریک، از مسئولان امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد در یمن، شنبه در بیانیه‌ای گفت جامعه بشری از حملۀ اخیر عربستان به عزاداران یمنی «شوکه شده و عصبانی» است.

گفتنی است عربستان سعودی درخواست سازمان ملل برای تحقیق در مورد جنایات جنگی در یمن را رد کرده‌است.

عربستان سعودی تجاوز نظامی خود را به یمن از فروردین 1394 آغاز کرده‌‌است. سعودی‌ها در این حملات به دفعات مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران کرده‌اند.

رژیم آل‌سعود، جنگِ یمن را با هدف بازگرداندن قدرت به عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله آغاز کرد.

سازمان ملل نهم شهریور اعلام کرد از زمان آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، تاکنون بیش از 10 هزار نفر که بیشترشان غیرنظامی هستند، کشته شده‌اند.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku