فرافکنی ائتلاف تحت امر عربستان در تجاوز به یمن پس از جنایت صنعا

تصویر انتقال اجساد و مجروحان جنایت جنگنده‌های ائتلاف تحت امر عربستان به مراسم عزاداری یمنی‌ها در صنعا، پایتخت یمن (17 مهر 95)

ائتلاف تحت امر عربستان در تجاوز به یمن با «انفجار» قلمداد کردن جنایت صنعا، پایتخت یمن، از پذیرش مسئولیت جنایت خود در این شهر شانه خالی کرده‌است.

 به گزارش پایگاه خبری عکاظ عربستان، «فرماندهی ائتلاف تحت امر عربستان در تجاوز به یمن» در پی حمله به مراسم عزاداری یمنی‌ها در صنعا، پایتخت یمن، اعلام کرده است که غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد.

ائتلاف تحت امر عربستان در بیانیه‌ای مدعی شد: «ما غیرنظامیان و مناطق غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهیم و با خانواده‌های قربانیان و مجروحان حادثۀ تأسف‌بار و دردناکی که روز شنبه رخ داد، ‌ابراز همبستگی می‌کنیم و به آن‌ها تسلیت می‌گوییم».

ائتلاف سعودی همچنین مدعی شد: «به نیروهایمان گفته‌ایم که اماکن غیرنظامی را هدف قرار ندهند و تمام تلاش‌های خود را برای دورکردن خطرات از غیرنظامیان به کار گیرند».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «به زودی فرماندهی ائتلاف تحقیقاتی را با مشارکت کارشناسان آمریکایی انجام خواهد داد و اطلاعات مربوط به عملیات نظامی در اختیار تیم تحقیقات قرار خواهد گرفت و نتایج بلافاصله پس از پایان تحقیقات اعلام خواهد شد.»

 این منبع سعودی در ادامه با استفاده از عبارت « انفجار» در سالن عزاداری یمنی‌ها اعلام کرد عبدالقادر هلال، شهردار صنعا، و مبارک المشن الزایدی، عضو دفتر سیاسی انصارالله، در این حادثه کشته شده‌اند.

 جنگنده‌های ائتلاف تحت امر عربستان روز شنبه، سالنی را که محل برگزاری مراسم ختم پدر یکی از مقامات انصارالله بود، هدف قرار دادند. در این حادثه، دست‌کم 144 تن کشته و حدود 530 نفر زخمی شدند.

در پی این حملۀ هوایی، مردم یمن با برگزاری تظاهرات در خیابان‌های این شهر، حملات و جنایات عربستان در کشورشان را محکوم کردند.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، شنبه (17 مهر) در واکنش به این جنایت ریاض گفت عربستان به عمد مرتکب این آدمکشی شده‌است.

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله، نیز این حمله را به شدت محکوم کرد. وی افزود مبارزان یمنی از «قاتلان بی‌رحم» سعودی انتقام می‌گیرند.

 این جنایت همچنین با محکومیت وسیع  شخصیت‌ها، چهره‌های سیاسی، جنبش‌ها و نهادها و کشورهای جهان روبرو شده‌است.

علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن، با محکوم‌کردن جنایت سعودی‌ها در یمن اعلام کرد جنایت‌های عربستان در یمن، سوریه، عراق و لبنان بی‌پاسخ نخواهد ماند.

 رئیس‌جمهور پیشین یمن بیان داشت: «زمان آن فرارسیده است تا ارتش و نیروهای مردمی یمن با حرکت به سمت مرزها، انتقام خود را از عربستان بگیرند.»

شورای عالی سیاسی یمن، یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد به این حمله عربستان پاسخی قاطع خواهد داد.

این شورا همچنین از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خواست تمام اقدامات تلافی‌جویانه ممکن را برای پاسخ به جنایات عربستان بررسی کنند.

وزارت بهداشت یمن، پیش‌تر ائتلاف به رهبری عربستان را مسئول حملۀ هوایی شنبه به مراسم تشییع در صنعا دانسته و اعلام کرد که این مراسم به «دریای خون» تبدیل شده بود.

شدت این حمله به حدی بوده که حتی امریکا، که از تجاوز عربستان به یمن حمایت می‌کند، اعلام کرده است در حمایتش از ریاض در جنگ یمن «تجدیدنظرِ فوری» خواهد کرد.

نِد پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا، گفت: «امریکا برای همکاری امنیتی با عربستان سعودی، چکِ سفید نداده است.»

جیمی مک گولدریک، از مسئولان امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد در یمن، شنبه در بیانیه‌ای گفت جامعه بشری از حملۀ اخیر عربستان به عزاداران یمنی «شوکه شده و عصبانی» است.

گفتنی است عربستان سعودی درخواست سازمان ملل برای تحقیق در مورد جنایات جنگی در یمن را رد کرده‌است

عربستان سعودی عملیات خود را در یمن از فروردین 1394 آغاز کرده ‌است. سعودی‌ها در این حملات به دفعات مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران کرده‌اند.

رژیم آل سعود، جنگِ یمن را با هدف بازگرداندن قدرت به عبدربه منصورهادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش مردمی انصارالله آغاز کرد.

سازمان ملل نهم شهریور اعلام کرد از زمان آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، تاکنون بیش از 10 هزار نفر که بیشترشان غیرنظامی هستند، کشته شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku