دولت سوریه: کمک‌ها به حلب باید با هماهنگی دمشق و سازمان ملل متحد انجام شوند

سازمان ملل: تا حصول اطمینان از امنیت، کمک‌ها به حلب ارسال نمی‌شوند.

دولت سوریه هشدار داد تمام کمک‌های بشردوستانه به شهر حلب به ویژه کمک‌های ترکیه باید با هماهنگی دمشق و سازمان ملل متحد انجام شود.

وزارت خارجۀ سوریه، سه‌شنبه در واکنش به بیانیۀ دولت ترکیه مبنی بر قصد آنکارا برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به حلب تأکید کرد دولت سوریه کمک‌ها به حلب به ویژه از سوی ترکیه را که با دولت دمشق و سازمان ملل متحد هماهنگ نشده‌اند، نمی‌پذیرد.

ترکیه اخیراً از آمادگی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به حلب خبر داد، جایی که حدود 250 هزار نفر در منطقۀ شرقی آن تحت کنترل معارضان و تحت محاصرۀ دولت گرفتار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به دولت سوریه، توافق آتش‌بس میان امریکا و روسیه  تنها به سازمان ملل اجازه می‌دهد که به حلب کمک ارسال کند.

این منبع گفت کامیون‌های مهر و موم شدۀ ترکیه در داخل حلب توسط هلال احمر سوریه باز و محموله‌های آنها بازرسی و توزیع می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی، حدود 20 کامیون حامل کمک، سه‌شنبه از شهر مرزی جیلوِگزو در جنوب ترکیه گذشته و وارد شمال سوریه شده‌اند.

سوریه، همسایۀ شمالی خود، ترکیه را به حمایت از تروریسم متهم کرده است.

تصویری آرشیوی از حلبِ سوریه

تضمین امنیت، شرط سازمان ملل برای کمک

پیشتر سازمان ملل متحد اعلام کرد برای کمک به غیرنظامیان در آتش‌بسِ سوریه آماده است اما کاروان‌های حامل کمک‌ها تا حصول اطمینان از امنیت آنها، اعزام نمی‌شوند.

ینس لارکه، سخنگوی دفتر امور بشردوستانه در سازمان ملل، سه‌شنبه گفت: «ما بسیج شده‌ایم، (کمک‌ها را) جمع کرده‌ایم (و) خود را برای استفاده از این فرصت بزرگ برای ارائۀ این کمک‌های خیلی فوری آماده کرده‌ایم، اما نیاز داریم که آرامش به وضعیت قبل بازگردد.»

به گفته لارکه، سازمان ملل قبل از ارائۀ کمک‌ها به مناطق مهم مانند شرق حلب، زمانی را صرف ارزیابی دوام آتش‌بس کرده است.

این مقام سازمان ملل با اشاره به احتمال حمله به کاروان‌های بشردوستانه افزود کاروان‌های کمک‌ها هنوز اعزام نشده‌اند اما به محض برقراری امنیت این اقدام صورت خواهد گرفت.

لارکه تأکید کرد: «لازم است وارد محیطی شویم که در معرض خطر مرگ نباشیم.»

ارتش سوریه، دوشنبه حدود ساعت 19 به وقت محلی اعلام آتش‌بس کرد و افزود این وضع آرامش به مدت 7 روز در سراسر سوریه برقرار خواهد بود.

هدف اولیه از برقراری این آتش‌بس ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم سوریه اعلام شده‌است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku