News   /   ايران

سردار جلالی: نرم افزارهای آلوده مجتمع های پتروشیمی شناسایی شدند

سردار سرتیپ جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل در حاشیه مراسم معارفه فرمانده ارشد اچ. اس .ایی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران منطقه اقتصادی ماهشهر

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به حملات سایبری دشمنان به مجتمع های پتروشیمی ایران گفت: «گونه ای از نرم افزارهای آلوده صنعتی در فرایند بازرسی های نوبه‌ای از واحدهای صنعتی پتروشیمی، شناسایی شدند و اقدامات دفاعی لازم در این زمینه انجام شد.»

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ غلامرضا جلالی روز شنبه (6 شهریور) درحاشیه مراسم معارفه فرمانده ارشد اچ. اس .ایی (HSE) پدافند غیر عامل و مدیریت بحران منطقه اقتصادی ماهشهر در جمع خبرنگاران افزود: «این ویروس ها، چند واحد از مجموعه های پتروشیمی را درگیر کرده بودند که به موقع مهار شدند.»

وی منشاء ورود ویروس های صنعتی را به مجتمع های پتروشیمی استفاده از نرم افزارهای صنعتی وارداتی برشمرد و گفت: «این نرم افزارها، هنگام نصب، آلودگی ایجاد کرده بودند؛ البته در برخی از این محصولات آلودگی ویروسی بصورت نهادینه در آنها طراحی شده که موجب آلودگی مجتمع های پتروشیمی شده بودند.»

سردار جلالی در ادامه به یک مقاله آمریکایی منتشر شده در نیویورک تایمز اشاره کرد و گفت: «چندی پیش آمریکایی ها مدعی کاشت ایمپلنت‌ها در زیرسازهای صنعتی کشور شده بودند که البته ناموفق عمل کردند چراکه این زیرساخت های آلوده را کشف و غیر فعال کردیم.»

وی ادامه داد: «اکنون درمرحله شناسایی گونه های صنعتی آلوده در مجتمع‌های پتروشیمی هستیم و اقدامات دفاعی لازم در این زمینه در حال انجام است.»

جلالی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا حوادث آتش سوزی های اخیر پتروشیمی ماهشهر با این حملات سایبری و ویروس های آلوده صنعتی مرتبط بوده اند یا خیر، گفت: «کشف این ویروس‌های صنعتی ربطی به حوادث آتش سوزی های اخیر ماهشهر ندارد.»

وی درباره ضرورت تعیین فرمانده جدید اچ. اس . ایی در منطقه ماهشهر خاطرنشان کرد: «همواره در منطقه تهدیداتی وجود دارد که باید آماده سازی‌هایی در این زمینه انجام شود. با آتش سوزی‌های اخیر در مجتمع های پتروشیمی لازم بود بازنگری داشته باشیم و ایرادات کار را شناسایی کردیم که منتج به انتصاب فرمانده ای در ماهشهر شد.»

به گزارش ایرنا، آتش سوزی های اخیر و پی در پی در صنعت نفت و پتروشیمی، توجه ها را به ضعف ایمنی در این واحدها معطوف کرده است که پتروشیمی ماهشهر از جمله این واحد هاست.

منطقه آزاد اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بزرگ ترین سایت پتروشیمی خاورمیانه است. نخستین حادثه پتروشیمی مربوط به واحد پتروشیمی سینای ماهشهر بود که  تیرماه گذشته به دلیل آتش سوزی در این واحد 60 میلیون یورو خسارت برجای گذاشت.

دومین حادثه نیز در یکی دیگر از واحدهای پتروشیمی ماهشهر رخ داد که طی آن انبار لاستیک مصنوعی در این واحد به طور کامل در آتش سوخت و 170 میلیارد ریال خسارت بر جای گذاشت.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku