«در درگیری‌های هفته گذشته در حلب بیش از 500 تن از نیروهای نظامی و شورشیان کشته شدند»

نیروهای دولتی سوریه در مناطق اطراف ورودی محله بنی زید در حومه حلب گشتزنی می‌کنند، 7 مرداد 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گزارش ها حاکی است در درگیری‌های شدید یک هفته گذشته در شهر حلب در شمال سوریه بیش از 500 نفر از شورشیان و نیروهای دولتی جان باخته‌اند.

گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه روز شنبه در گزارشی با اشاره به اینکه نمی‌تواند آمار خاصی از تلفات دو طرف ارائه کند، گفت از زمان آغاز درگیری‌ها در حلب در 10 مرداد تاکنون «به علت برتری هوایی رژیم و حملات هوایی شدید روسیه» اکثر کشته شدگان را شورشیان تشکیل می‌دهند.

رامی عبدالرحمان، رییس این گروه گفت دست‌کم 130 غیرنظامی از روز یکشنبه (10 مرداد) در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند که اغلب آنها در اثر گلوله باران مناطق تحت کنترل دولت، به دست شورشیان کشته شده‌اند.

وی افزود روز شنبه نیز دست‌کم 7 غیرنظامی در گلوله باران محله حمدانیه به دست شورشیان کشته شدند.

نیروهای دولت سوریه روز شنبه تلاش کردند یک حمله قدرتمند به مواضع ارتش را در جنوب حلب دفع کنند.

شورشیان و معارضان دولت سوریه در این حمله سعی کردند مسیر دسترسی نیروهای دولتی به داخل حلب را قطع کنند و محاصره مناطق شرقی این شهر را در هم بشکنند.

نیروهای معارض دولت سوریه با تصرف دانشکده تسلیحات نظامی و بخش عمده‌ای از دانشکده توپخانه در یک دانشگاه بزرگ نظامی به مسیر دسترسی نیروهای دولتی به داخل حلب نزدیک‎‌تر شدند.

گروه تروریستی جبهه النصره – که پس از جدایی از القاعده نام خود را به جبهه فتح الشام تغییر داد- روز شنبه اعلام کرد دو دانشکده نظامی و یکی از مواضع ارتش را تصرف کرده است.

در تصاویری که این گروه در اینترنت منتشر کرد یک رشته انفجارها در برخی از این ساختمان‌ها دیده می‌شود و ستون‌های عظیمی از دود به هوا برخاسته است.

تصویری از ویدئوی منتشر شده از سوی جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق) در 16 مرداد 1395 که دود برخاسته از انفجار در یک دانشکده توپخانه در جنوب حلب را نشان می‌دهد (عکس از خبرگزاری فرانسه)
تصویری از ویدئوی منتشر شده از سوی جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق) در 16 مرداد 1395 که دود برخاسته از انفجار در یک دانشکده توپخانه در جنوب حلب را نشان می‌دهد (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عبدالرحمان افزود پیشروی معارضان، نیروهای دولتی سوریه را «به رغم پشتیبانی هوایی روسیه در موقعیت بسیار دشواری» قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: «این یک نبردِ وجودی است. هر کس در آن به پیروزی برسد در حلب برنده خواهد شد.»

تلاش‌های مکرر به ویژه تلاش‌های مسکو و واشنگتن برای پایان دادن به درگیری‌ها در حلب تا کنون با شکست مواجه شده است.

در ناآرامی‌های سوریه تا کنون نیمی از جمعیت این کشور آواره شده‌اند.

روسیه و امریکا برای احیای آتش بس و مقابله با پیکارجویان در سوریه بر سر اتخاذ «گام‌های واقعی» با یکدیگر توافق کرده‌اند. جزئیات این توافق هنوز علنی نشده است.

باراک اوباما، رییس جمهور امریکا روز پنجشنبه (14 مرداد) گفت روسیه به ویژه با اقدامات هفته اخیرش در حلب خود  را با خطر ایفای نقش به عنوان یک «بازیگر بی مسئولیت» در صحنه جهانی مواجه کرده است.

حلب از سال 2012 میلادی بین نیروهای دولتی در غرب و پیکارجویان در شرق این شهر تقسیم شده است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku