عفو بین‌الملل: بازداشت‌شدگان ترکیه شکنجه می‌شوند

دستگیری یکی از فرماندهان ارشد ارتش ترکیه پس از کودتای نافرجام (عکس آرشیوی)

سازمان عفو بین‌الملل روز یکشنبه (3 مرداد) اعلام کرد «شواهد معتبری» در دست دارد که نشان می دهند افرادی که از زمان کودتای نافرجام ترکیه دستگیر شده‌اند، مورد سوءاستفاده و شکنجه قرار گرفته‌اند.

عفو بین‌الملل ادعا کرد افرادی که در «بازداشتگاه‌های رسمی و غیررسمی ترکیه به سر می‌برند، مورد ضرب و شتم و شکنجه از جمله تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.»

در همین حال، یک مقام ارشد ترکیه ادعاهای مطرح شده علیه ترکیه را رد کرد.

این مقام ترک گفت: «این ادعا که ترکیه، کشوری که به دنبال عضویت در اتحادیۀ اروپا است، به قانون این اتحادیه احترام نمی‌گذارد، بی‌معنی است.»

وی گفت: «ما این اتهامات را قاطعانه رد می‌کنیم.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، درجلسه شورای عالی ارتش در روز یکم مرداد، 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

پس از کودتای نافرجام ترکیه که دست‌کم 290 کشته و هزار زخمی برجای گذاشت، دولت آنکارا موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها را آغاز کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ساعت‌های پایانی روز شنبه گفت از زمان کودتا تا کنون مجموعاً 13 هزار و 165 تن بازداشت شده‌اند.

این رقم شامل هشت هزار و 838 نظامی، دو هزار و 101 قاضی و دادستان، هزار و 485 مأمور پلیس و 689 غیرنظامی می‌شود.

بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، نیز اعلام کرد دست‌کم 123 ژنرال و فرمانده تا کنون بازداشت شده‌اند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد گزارش‌هایی دریافت کرده است که پلیس آنکارا و استانبول زندانیان را به مدت 48 ساعت «تحت فشار» قرار داده اند.

افزون بر این گفته می‌شود از دادن آب،غذا و کمک‌های پزشکی به بازداشت‌شدگان خودداری به عمل آورده شده است و زندانیان مورد تهدید و تجاوز لفظی قرار گرفته اند.

دو تن از وکلای مدافع در آنکارا از طرف بازداشت‌شدگان به عفو بین‌الملل گفتند که بازداشت‌شدگان شاهد توهین به افسران ارشد ارتش بوده‌اند.

این نهاد حقوق بشری افزود ارائه خدمات درمانی به مأموران بلندپایۀ ارتش در مقایسه با سایر زندانیان ضعیف‌تر بود.

عفو بین‌الملل گفت گزارشش بر پایۀ مصاحبه‌هایی است که با وکلا، پزشکان و یکی از سربازان وظیفه صورت گرفته است که در این بازداشتگاه ها حضور داشته اند.

جان دالهیوسن، مدیر بخش اروپای عفو بین‌الملل، گفت: «ترکیه در حال حاضر نگران امنیت عمومی است، اما هیچ رویدادی نمی‌تواند شکنجه و سایر بازداشت‌های خودسرانه یا بدرفتاری را توجیه کند.»

وی در ادامه از مقام‌های ترکیه خواست از ارتکاب به «این اعمال نفرت‌انگیز» دست بردارند و به ناظران بین‌المللی اجازۀ بازدید از مراکزی که بازداشت‌شدگان در آنها نگهداری می‌شوند را بدهند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku