News   /   اروپا

هشدار درباره تکرار فاجعه چرنوبیل

انجمن سبزهای اوکراین به شدت درباره نحوه مدیریت پسماند هسته‌ای در این کشور که فاقد ملاحظات ایمنی لازم است هشدار داده و فاجعه چرنوبیل 2 را پیش بینی کرده است.

فعالان محیط زیست اوکراینی با اشاره به موارد متعدد نقض قوانین و موازین در طرح احداث مرکز جدید مدیریت پسماند هسته‌ای در این کشور، در مورد خطرات زیست محیطی و امنیتی برای کل اروپا هشدار داده اند.

انجمن سبزهای اوکراین که یک سازمان زیست محیطی غیر انتفاعی است با انتشار بیانیه‌ای این خطرات را فهرست کرده است.

این بیانیه با استناد به سخنرانی آنا راک سخنگوی انجمن یاد شده در اجلاس دهم تیر سیاست انرژی در بروکسل آورده است: «احداث مرکز ذخیره‌سازی سوخت هسته‌ای غیر قابل مصرف در بخش شمالی رودخانه دِنیپر در اطراف مناطق پر جمعیت به شدت موجب نگرانی است.»

راک همچنین تاکید کرد که قصد دولت برای تسریع محرمانه احداث سامانه ذخیره سازی مزبور بدون در نظرگرفتن موازین ایمنی اساسی است و خطر تکرار فاجعه چرنوبیلی دیگر را در بردارد.

 سبزهای اوکراین تاکید کردند که تصمیم ساخت این مرکز در فاصله 70 کیلومتری کی‌یف پایتخت اوکراین در محل منطقه ممنوعه چرنوبیل بدون ارزیابی مناسب آثار زیست محیطی و مشاوره با ساکنان بومی اتخاذ شده است.

آنان همچنین هشدار دادند که «هولتِک اینترنشنال» پیمانکار این پروژه فاقد تجربه کافی است و در عین حال در ساخت پروژه از فناوری بهره می‌گیرد که تا به حال در هیچ کشور دیگری مورد آزمایش یا استفاده قرار نگرفته است.

این انجمن افزود که روند انتخاب این پیمانکار واضح و شفاف نبوده است و هشدار داد که اوکراین ممکن است مشمول آزمایشهای غیر قابل پیش‌بینی هسته‌ای قرار گیرد، که ظاهرا به فاجعه هسته‌ای چرنوبیل اشاره دارد.

تصویر آرشیوی از نیروگاه هسته ای چرنوبیل در اوکراین

این سازمان از دولت اوکراین خواست که از تطبیق پروژه با کلیه مقررات و موازین بین‌المللی پیش از احداث اطمینان حاصل کند و بر حق مسلم ساکنان منطقه کی‌یف برای آگاهی از کلیه اطلاعات مرتبط درباره این پروژه و شرکت در مباحثات مربوطه تاکید کرده است.

انجمن سبزهای اوکراین همچنین خواستار ارزیابی مستقل زیست محیطی کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا و سایر مجامع زیست محیطی بین‌المللی از این پروژه شده است.

این تحولات در حالی است که نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره آینده بخش انرژی هسته‌ای اروپا وجود دارد زیرا که انتظار می‌رود حدود 45 درصد تاسیسات اتمی کنونی ظرف 10 سال آینده از مدار خارج شود.

در دو اجلاسی که در ماه ژوئن توسط گروه موسوم به دیده‌بان هسته‌ای جدید اروپا در پاریس و بروکسل برگزار شد به مسائل مانع پیشرفت در بخش هسته‌ای از جمله خطرات و هزینه‌ها پرداخته شد.

کلیه حاضران در نشست‌های مزبور بر سر لزوم ایجاد یک استاندارد فراگیر اروپایی درباره مدیریت سوخت هسته‌ای غیر قابل مصرف و پسماند رادیواکتیو به ویژه در بحث اوکراین توافق کردند.

 در روز ۶ اردیبهشت ۱۳۶۵ (۲۶ آوریل ۱۹۸۶) انفجار و آتش‌سوزی در در یکی از رآکتورهای نیروگاه چرنوبیل باعث پخش مواد رادیواکتیو در بخش بزرگی از غرب شوروی و اروپا شد.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی حدود 4000 نفر بر اثر این حادثه جان باختند.

 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku