آزادی فعال زن بحرینی به همراه پسر بچه‌اش از زندان

زینب الخواجه

یک مقام دادستانی عمومی بحرین از آزادی زینب الخَواجه فعال شیعه از بند رژیم آل خلیفه خبر داد.

این مادر 32 ساله بحرینی که دارای تابعیت دانمارکی نیز هست به اتهام اهانت به ملک حَمَد و پاره کردن عکس وی محکوم و در سال‌های اخیر چندین بار دستگیر و آزاد شده است. وی به خواست خود از پسر 17 ماهه‌اش در زندان مراقبت می‌کرد.

عبدالرحمان السید در بیانیه‌ای گفت که مقامات قضایی حکم خَواجه و یک متهم دیگر را به نام آیرینا بُگو توا که به همراه پسر چهار ساله‌اش در زندان بودند، به حال تعلیق درآورده‌اند.

وی گفت: «آن‌ها با توجه به وضعیت انسانی خود و به خاطر مصالح فرزندانشان آزاد شدند.»

نیروهای امنیتی بحرین 24 اسفند 1394 (14 مارس) خواجه و نوزادش را در منامه، پایتخت بحرین، دستگیر کرده و به زندان بردند.

خواجه با اتهاماتی از جمله پاره کردن عکس حمد بن عیسی آل‌خلیفه، شاه بحرین رو به رو است. او به سه سال و یک ماه زندان محکوم شده است.

 زینب دخترِ عبدالهادی الخواجه، فعال برجستۀ حقوق بشر در بحرین است که خود او نیز به اتهام توطئه برای براندازی دولت به حبس ابد محکوم شده است.

جان کربی سخنگوی دولت امریکا ضمن استقبال از اخبار مربوط به آزادی خواجه گفت که «ما به طور مداوم پرونده وی را پیگیری می‌کردیم.»

بحرین به عنوان کشوری هرچند کوچک اما دارای اهمیت راهبردی پایگاه ناوگان  پنجم نیروی دریایی امریکا است که از اواسط فوريه 2011 صحنه برپایی تظاهرات و اجتماع هزاران معترض در خيابان‌های اين کشور است، که اصلاحات سياسی، برقراری دموکراسی و کناره‌گيری خاندان آل خليفه را از قدرت خواستار شده‌اند.

تظاهرات معترضان بحرینی در جنوب منامه که هدف شلیک گاز اشک‌آور پلیس ضد شورش قرار گرفته است، 23 بهمن 1393. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اما رژیم آل خلیفه برای مقابله با معترضان، از خشونت استفاده کرده است. منامه همچنین شماری از نیروهای امنیتی عربستان و امارات را برای سرکوب تظاهرات کنندگان وارد بحرین کرده است.

در ناآرامی‌های بحرین تاکنون ده‌ها نفر کشته شده و صدها نفر زخمی و یا روانه زندان شده‌اند.

نهادهای حامی حقوق بشر تاکنون بیش از 150 بیانیه و گزارش در محکومیت اقدامات سرکوبگرانه آل‌خلیفه صادر کرده‌اند اما این رژیم هیچ توجهی به انتقادها نکرده است. از جمله افرادی که به احکام حبس طولانی مدت محکوم شده شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت وفاق حزب اصلی مخالف آل خلیفه است.

دادگاه استیتاف دوشنبه دوره محکومیت وی را به خاطر تشویق به خشونت از چهار سال به 9 سال افزایش داد.

کربی در واشنگتن گفت: «امریکا به شدت از تمدید این حکم نگران است. ما از دولت بحرین می‌خواهیم که با پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود حافظ آزادی بیان بوده و با رفع اتهام از شیخ سلمان موجبات آزادی وی را فراهم سازد.»

 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku