آمادگی مشروط ترکیه برای پیوستن به امریکا در عملیات ویژه در سوریه

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترکیه پیوستن به عملیات ویژه امریکا در سوریه را به عدم مشارکت نیروهای کردتبار حزب اتحادیه دموکراتیک مشروط کرده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه ، ضمن اعلام این مطلب به خبرنگاران گفت: «اگر ما به این نیروها ملحق شویم، آنها (امریکاییها) نیروهای ویژه خود را خواهند داشت و ما نیروهای ویژه خود را.»

وی در حالی که به مسیر مرزی مورد استفادۀ تروریست‌های داعش برای انتقال ستیزه جویان به داخل و خارج سوریه اشاره داشت، افزود: «بستن هر چه سریعتر منطقه مرزی منبج و باز کردن جبهه دوم از موضوعات مورد بحث ما با آمریکایی‌ها به شمار می آید.»

چاووش اوغلو در عین حال عدم شرکت «حزب اتحادیه دموکراتیک» (PYD) در این عملیات را به عنوان شرط ترکیه برای این اقدام مطرح کرد و گفت: « ما می گوییم بسیارخب، جبهه دومی باید باز شود، اما نه با حزب اتحادیه دموکراتیک.»

ترکیه در حالی این پیشنهاد را مطرح کرده است که همچنان به حمایت از گروههای تروریستی در نبرد علیه دولت دمشق در سوریه متهم است و به آنها اجازه می دهد از خاک این کشور به سوریه وارد شوند.

آنکارا می گوید حزب اتحادیه دموکراتیک با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) که از دست کم سه دهه قبل برای دستیابی به خودمختاری در مناطق عمدتا کردتبار جنوب شرق ترکیه فعالیت مسلحانه دارند، مرتبط است.

تصویری از نیروهای کردتبار «یگان های مدافع خلق»، وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه، در روستای فتیسه در استان رقه در شمال سوریه، 5 خرداد 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آنکارا و واشنگتن هر دو حزب کارگران کردستان را سازمانی تروریستی می دانند، اما امریکا از حزب اتحادیه دموکراتیک به عنوان گروهی تروریستی نام نمی برد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت نیروهای ویژه ترکیه، امریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان، همچنین ممکن است از ستیزه جویان معارض دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، حمایت کنند.

چاووش اوغلو همچنین گفت، توافق اخیر میان آنکارا و واشنگتن برای استقرار خمپاره اندازهای چندگانه سبک امریکا در امتداد مرز سوریه که گفته می شود برای نبرد با داعش است، تا ماه اوت به تعویق افتاده است.

وی تصریح کرد: «امریکا متاسفانه به وعده خود عمل نکرده است... ما به طور کامل آمادگی داریم. امریکا عامل این تاخیر است نه ما.»

ترکیه روز جمعه از امریکا به خاطر اتخاذ رویکردی دوگانه انتقاد کرد و حمایت نظامیان امریکا از شبه نظامیان کردتبار داخل سوریه را «غیرقابل قبول» خواند.

گفته می شود گروهی از نظامیان امریکایی در کنار نیروهایِ عمدتا کردتبار حزب اتحادیه دموکراتیک به عملیات می پردازند.

اخیرا تصاویری منتشر شده‌اند که در آن نیروهای امریکا نشان کردها را در لباسهای خود به همراه دارند.

این حرکت اعتراض ترکیه را بر انگیخته است در حالی که واشنگتن می گوید نظامیان اجازه این کار را نداشته اند.

پیشتر، عربستان سعودی، قطر، امریکا و ترکیه موافقت کردند برای اجرای عملیات نظامی گسترده در شمال سوریه ائتلاف تشکیل دهند.

روزنامه کویتی رای الیوم  16 می (27 اردیبهشت 1395) گزارش داد این کمپین با پشتیبانی حملات هوایی ترکیه و امریکا و همچنین حملات توپخانه ای ترکیه صورت خواهد گرفت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku