News   /   ايران

عراقچی: آماده‌ایم مشکلات با عربستان را از طریق گفتگو حل کنیم

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران در باشگاه ملی رسانه های ژاپن

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران می‌گوید تهران آماده است تا مشکلات با عربستان سعودی را از طریق گفتگو حل و فصل کند.

به گزارش روز جمعه ایسنا، سید عباس عراقچی که در توکیو، پایتخت ژاپن به سر می برد، در جمع خبرنگاران در باشگاه ملی رسانه های این کشور گفت: «سیاست ما ثبات و صلح در منطقه است و در این راستا آمادگی داریم مسائلمان با کشورهای منطقه از جمله عربستان را از طریق گفت‌وگو حل کنیم.»

وی همچنین گفت: «ما عربستان را یکی از کشورهای مهم جهان اسلام می‌دانیم. من فکر می‌کنم اقدام عربستان برای قطع روابط با ایران ناشی از یک اشتباه محاسباتی بود.»

رویکرد برد - برد، الگویی برای سایر مسائل جهانی

عراقچی درباره علل موفقیت مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: «اول اینکه طرف‌های مقابل ما به خصوص امریکا، به‌جای زبان تهدید، با زبان احترام با ملت ایران سخن گفتند و دوم اینکه هر دو طرف رویکرد خود را بر رویکرد برد - برد قرار دادند.»

وی افزود: «از نگاه ما استفاده از رویکرد برد - برد یک الگوست که در سایر مسائل جهانی هم می‌تواند پیش برود. روابط ایران و ژاپن هم می‌تواند مبتنی بر این رویکرد توسعه یابد و زمینه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند موجب انتفاع هر دو کشور شود. یکی از مهمترینِ این ظرفیت‌ها در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران است. ما نمی‌خواهیم ژاپن فقط خریدار نفت از ایران باشد؛ ما می‌خواهیم شاهد سرمایه‌گذاری ژاپن در این صنایع باشیم تا موجب بهره‌مندی هر دو کشور باشد.»

رئیس ستاد اجرایی برجام در وزارت امور خارجه، درباره نحوه رفع موانع همکاری مالی پس از برجام گفت: «تحریم‌های اروپا، امریکا و شورای امنیت طی توافقی که در برجام صورت گرفته بود برداشته شده است. هم اروپا و هم امریکا راهنمای لغو تحریم‌ها را بصورت دستورالعمل در سایت اتحادیه اروپا یا وزارت خزانه‌داری قرار داده‌اند و همه شرکت‌ها می‌توانند به آن رجوع کنند. اما درباره اینکه در صحنه عمل همکاری‌های اقتصادی شروع شده یا نه، باید گفت ما به زمان بیشتری نیاز داریم. خیلی از شرکت‌ها و بانک‌ها هنوز در تصور دوران پیش از برجام هستند و تصوری از رفع تحریم‌ها ندارند و قدری زمان نیاز دارند تا نسبت به شرایط پساتحریم مطمئن شوند.»

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: «من فکر می‌کنم به اندازه چهار ماهی که از اجرای برجام گذشته است، پیشرفت همکاری اقتصادی با ایران مناسب بوده ولی هنوز به زمان بیشتری نیاز داریم.»

موشک‌های ایران کاملا جبنه دفاعی دارد

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای امریکایی‌ها برای ساخت سپر موشکی در اروپا به دلیل تهدیدات موشکی ایران، گفت: «فکر می‌کنم همه می‌دانند این پایگاه‌ها بخاطر موشک‌های ایران نیست و آنها اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. موشک‌های ما کاملا جنبه دفاعی دارد و معتقدیم در هرگونه احتمال تهاجم علیه ایران، نقش بازدارندگی دارد.»

ایران و ژاپن هر دو قربانی سلاح‌های کشتار جمعی

وی همچنین درباره موضع ایران در مورد اینکه باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا اعلام کرده است در بازدید از هیروشیما حاضر به عذرخواهی بابت قربانی شدن مردم در انفجار بمب اتمی نیست، گفت: «ایران و ژاپن هر دو قربانی سلاح‌های کشتار جمعی هستند. مردم ژاپن قربانی سلاح هسته‌ای امریکا و مردم ایران قربانی سلاح‌های شیمیایی است که توسط شرکت‌های اروپایی در اختیار صدام قرار گرفت.»

عراقچی تصریح کرد: «ما معتقدیم کسانی که این جنایت‌ها را علیه مردم ایران و ژاپن انجام دادند نه فقط از مردم این دو کشور بلکه باید از کل بشریت عذرخواهی کنند.»

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku