News   /   آسيا

خشم نخست وزیر ژاپن از جنایت سرباز امریکایی در اوکیناوا

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

قتل زن 20 ساله ژاپنی به دست یک تفنگدار سابق امریکاییِ در پایگاه امریکا در جزیره اوکیناوا، خشم شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن را برانگیخت.

در حالی که نزدیک به یک هفته دیگر باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا به ژاپن سفر می‌کند، آبه روز جمعه (31 اردیبهشت) در مصاحبه با خبرنگاران در دفتر نخست وزیری گفت، قتل این زنِ ژاپنی وی را به خشم آورده و خواهان اقدامی از سوی امریکا در این خصوص است.

سخنگوی پلیس ژاپن در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته بود، پلیس اوکیناوا یکی از کارکنان 32 ساله امریکاییِ پایگاه نظامی «کادِنا» امریکا در اوکیناوا به نام «کِنِت فرانکلین شینزاتو» را بازداشت کرده است. پلیس اوکیناوا اتهام این فرد را تلاش برای معدوم یا مخفی کردن یک جسد عنوان کرده بود. 

پلیس همچنین اعلام کرد، این جسد متعلق به یک زن 20 ساله ژاپنی به نام «رینا شیمابوکورو» است که از ماه آوریل مفقود شده بود.

پایگاه نظامی امریکایی «کادنا» در اوکیناوای ژاپن

در همین حال، یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن اقدام این نظامی امریکایی به قتل زن ژاپنی را اقدامی «شنیع» توصیف کرد.

فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن نیز در اعتراض به این قتل، در ساعت‌های پایانی روز پنج شنبه (30 اردیبهشت) کارولین کندی، سفیر امریکا را احضار کرد.

وی ضمن «بی رحمانه و وحشیانه» توصیف کردن این قتل وعده داد، به منظور جلوگیری از وقوع حوادثی از این دست با پلیس اوکیناوا و دولت ژاپن همکاری می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آبه این موضوع را با اوباما در جریان سفر آتی اش به ژاپن در میان می‌گذارد گفته است که این موضوع هنوز در دست بررسی است.

ابراز تأسف فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن نسبت به قتل زن ژاپنی به دست نظامی امریکایی (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

گفتنی است، تاکِشی اوناگا، فرماندار اوکیناوا که یکی از منتقدان حضور نظامیان امریکایی در ژاپن است روز پنج شنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت، این اتفاق به علّت حضور پایگاه‌های امریکایی در اوکیناوا رخ داده است.

در امریکا نیز این قضیه بازتاب داشت. جان کربی، سخنگوی وزرات امور خارجه امریکا نیز از وقوع این حادثه انتقاد کرد. 

اوکیناوا که در جنگ جهانی دوم صحنه نبردی خونین بوده، اکنون میزبان بخش عمده ای از نیروهای نظامی امریکا در ژاپن است و از این جهت جزیره‌ای راهبردی محسوب می‌شود.

 بسیاری از ساکنان اوکیناوا از حضور نظامیان امریکایی خشمگین هستند و اختصاص دادن 18 درصد از زمین‌های اوکیناوا برای پایگاه نظامی کشوری که سابقا خون هموطنانشان را ریخته، ناعادلانه می‌دانند.

 بیش از نیمی از 47 هزار نظامی امریکایی حاضر در ژاپن در اوکیناوا مستقر هستند.

این جزیره پیشتر نیز صحنه اعتراضات مردم منطقه به جرایم نظامیان امریکایی از جمله تجاوز جنسی بوده است.

در سال 1995 سه نظامی امریکایی یک دختر 12 ساله ژاپنی را ربودند و به وی تجاوز کردند.

این اقدام نظامیان امریکایی اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخت.

با وجود اینکه پس از وقوع این جرم واشنگتن وعده داد مقرراتی جدید در پایگاه‌های نظامی امریکا برقرار کند، ارتکاب جرایم مختلف از سوی نظامیان امریکایی هنوز نقطه اصطکاک میان ژاپن و امریکا است.

 

از راست: فیلیپ هاموند، وزیر خارجۀ انگلیس، جان کری، وزیر خارجۀ امریکا و فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن در موزه یادبود صلح هیروشیما (23 فروردین 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

سفر باراک اوباما به ژاپن

برابر گزارش ها، اوباما قرار است برای شرکت در نشست گروه 7 طی چند روز آتی به ژاپن سفر کند و  خرداد نیز در پارک یادبود صلح هیروشیما حاضر شود.

وی نخستین رئيس جمهور امریکا خواهد بود که 71 سال پس از بمباران اتمی شهر هیروشیما توسط امریکا به این شهر سفر می‌کند.

ارتش امریکا صبح روز ۶ اوت ۱۹۴۵ (15 مرداد 1324) با بمباران اتمی هیروشیما جان دست کم ۱۴۰ هزار نفر را گرفت. بمب اتمی دیگری نیز سه روز بعد شهر ناکازاکی را هدف قرار داد که باعث کشته شدن دست‌کم 70 هزار نفر دیگر شد.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در جریان جنگ جهانی دوم تنها حمله اتمی جهان محسوب می شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku