سندرز: ترامپ نباید رئیس جمهور شود

برنی سندرز، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا حین سخنرانی تبلیغاتی در جمع هوادارانش (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

برنی سندرز، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا می‌گوید، دونالد ترامپ، نامزد احتمالی انتخاباتی از حزب جمهوری خواه  فاجعه ای برای کشورش خواهد بود.

سندرز روز دوشنبه (27 اردیبهشت) در مصاحبه شبکه تلویزیونی «آرتی» گفت: «بنده و هیلاری کلینتون بر سر موضوعات بسیاری با هم اختلاف داریم، اما چیزی که بر سر آن توافق داریم این است که ترامپ فاجعه‌ای برای این کشور خواهد بود. وی (ترامپ) نباید رئیس جمهور شود.»

کارزار انتخاباتی ترامپ به علت اظهارات جنجال برانگیز نژادپرستانه علیه مهاجران و مسلمانان مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته است.

ترامپ در ماه دسامبر سال جاری میلادی (آذر 1394) خواستار ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به امریکا شد.

اظهارات وی انتقادات گسترده ای در امریکا و سراسر جهان در پی داشت.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

سندرز در بخش دیگر از صحبت‌هایش تصریح کرد، وی قوی‌ترین نامزد انتخاباتی از حزب دموکرات برای شکست ترامپ در انتخابات سراسری خواهد بود.

وی از اَبَرنمایندگانی که به کلینتون تمایل دارند خواست نسبت به موضع خود تجدید نظر کنند و گفت: «از ابرنمایندگان، از جمله بسیاری از آنها که پیش از ورود بنده به این رقابت، وارد کارزار کلینتون شده‌اند می‌خواهم پیش از انداختن نخستین برگه رأی خود به صندوق، عمیقاً فکر کنند. نگاهی به این انتخابات بیندازند، نگاهی به ماهیت این کارزارها بیندازند.»

وی افزود: «و من فکر می‌کنم اگر چنین کاری را انجام دهید، درخواهید یافت که این انرژی، اشتیاق و حضور رأی دهندگان با ما خواهد بود. ما قدرتمندترین کارزار برای شکست هیلاری کلینتون و برای شکست دونالد ترامپ هستیم.»

گفته می‌شود، سندرز برای خروج از این رقابت‌ها تحت فشار قرار دارد و رهبران حزب دموکرات به وی هشدار داده‌اند که ادامه حضور وی در این رقابت‌ها، سبب تضعیف تلاش‌ها برای شکست ترامپ می‌شود.

این در حالی است که سندرز بارها این پیشنهاد را رد کرده و به هواداران خود گفته است که وی هنوز به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امید دارد.

در حالی که کلینتون تا کنون حمایت در حدود هزار و 716 نماینده حزبی را به دست آورده است، سندرز از حمایت هزار و 433 نماینده حزبی برخوردار است. با اضافه کردن رأی به اصطلاح ابرنمایندگان نیز حمایت از کلینتون به دو هزار و 240 و حمایت از سندرز به هزار و 473 افزایش می‌یابد.

هر داوطلب دموکرات برای دریافت نامزدی از حزب خود به حمایت دو هزار و 383 نماینده حزبی نیاز دارد.

هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

برابر آمارها، در حالی که نزدیک به نیمی از رأی دهندگان امریکایی از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور امریکا وحشت دارند، بیش از یک سوم رأی دهندگان از رئیس جمهور شدن کلینتون می‌ترسند.

برابر نظرسنجی مشترک ان بی سی نیوز – سروی مانکی که هفته گذشته منتشر شد، نزدیک به نیمی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، رقمی در حدود 47 درصد، اعلام کردند از اینکه ترامپ نامزد احتمالی جمهوری خواهان بشود وحشت دارند.

تنها 26 درصد نسبت به انتخابت ترامپ ابراز امیدواری کردند. در همین حال، 21 درصد اعلام کردند که انتخاب ترامپ آنها را خشمگین می‌کند، 14 درصد نسبت به انتخاب وی هیجان زده و 16 درصد نیز تعجب زده بودند.

این نظرسنجی همچین نشان داد، 35 درصد رأی دهندگان امریکایی از اینکه کلینتون رئیس جمهور بشود، وحشت دارند.

این نظرسنجی همچنین حاکی است، 29 درصد نسبت به انتخاب کلینتون به عنوان رئیس جمهور ابراز امیدواری کردند، 22 درصد ابراز خشم کردند، 16 درصد هیجان زده بودند و 7 درصد نیز نسبت به انتخاب وی ابراز تعجب کردند.

سندرز  روز سه شنبه (21 اردیبهشت) در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت ویرجینیای غربی بر رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون پیروز شد. پیروزی اخیر سندرز در ایالت ایندیانا نیز امیدواری وی را برای ماندن در کارزار انتخاباتی علیه  کلینتون افزایش داده است.

روز سه شنبه همچنین ترامپ، نامزد بی‌رقیب حزب جمهوریخواه در دو ایالت ویرجینیای غربی و نبراسکا توانست آرایی را کسب کند و در مجموع به 1107 رای نماینده حزبی برسد.

وی فاصله چندانی با 1237 رأی مورد نیاز برای انتخاب شدن به عنوان نامزد نهایی این حزب ندارد.

انتخابات سراسری ریاست جمهوری امریکا روز ۸ نوامبر 2016 (18 آبان 1395) برگزار و جانشین باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده تعیین خواهد شد.

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku